
Iværksætteri og entreprenørskab er tæt forbundne. PÅ NNY arbejder vi med entreprenørskab for at at skabe værdi for andre og sig selv. Der arbejdes målrettet med det på de videregående uddannelser, derfor er det vigtigt at starte tidligt.
Uddannelses- og Forskningsmødet 2019
Udpluk af blogindlæg af programleder Carina Hammer & Pernille Berg, chef for Forskning, Analyse på videregående uddannelser, Fonden for Entreprenørskab.
Entreprenørskab er for alle
Øvelse gør mester, og derfor mener vi også, at alle studerende har godt af at træne deres entreprenante kompetencer. Om de anvender dem som iværksætter eller innovativ medarbejder, kan kun tiden vise os.
Som det seneste Uddannelses- & Forskningsmøde også fokuserede på, skal de studerende gennem deres studier opfordres og motiveres til at turde:
”Vores videregående uddannelsesinstitutioner skal give de studerende tro på, at de kan skabe noget nyt. Så de både får en solid kernefaglighed men også lærer at tænke innovativt og skabe noget nyt, som en integreret del af deres uddannelse.
Så de tør bringe sig selv i spil og være mere selvstændige”.
Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers’ debatoplæg til Uddannelses- og Forskningsmødet 2019 den 4. og 5. april 2019
Hvad er iværksætteri?
Hvad er iværksætteri?
Iværksætteri kan deles op i 3 typer - socialt, kulturelt og økonomisk. Overskriften på alle 3 er at igangsætte.
Nedenfor forklarer serieiværksætter Casper Blom, hvad iværksætteri er, og hvilke fordomme nogle voksne har overfor det.

NNY arbejder for, at eleverne får en indsigt i og kan agere indenfor iværksætteri i alle kategorier.
Det gøres blandt andet ved, at der på skolen samarbejdes med en bred palette af personer fra uddannelses-, erhvervs- og foreningslivet. Personer, der kan give eleverne en fortælling om succes, faldgruber, udvikling, værdier samt ikke mindst betydningen af at igangsætte.
Jonathan Løw, prisbelønnet serie-iværksætter om New Nordic Youth:
Det er utroligt vigtigt at forstå, at iværksætteri handler mere om træning end om gode idéer. Hvis vi også i fremtiden skal være iblandt verdens førende iværksætter-nationer, så skal vi lære iværksætterspirerne mindsettet og metoderne fra folkeskolen af. De skal have lov til at eksperimentere, fejle og fastholde deres nysgerrighed og kreativitet. Fremtiden tilhører de nysgerrige. Tiltag som New Nordic Youth er præcis den slags, vi har brug for endnu mere af. Derfor bakker jeg varmt op omkring projektet.