Ugebog – uge 15

Nu tegner det til, at det lysner, både med forårsvejret samt genåbning af samfundet. Husk solcreme. Vi skal dog huske, at den gradvise genåbning ikke betyder, at pandemien er væk. Vi skal stadig tage hensyn, når vi bevæger os ud af huset.

I denne uge har der været afslutning på IBM-projektet. Eleverne har siden sidst i januar arbejdet med et projekt, som kunne blive en virksomhed. Der er holdt Design Thinking workshop samt Pitch Perfect oplæg af IBM-folk. Der har været mentorsamtaler med IBM-folk cirka halvvejs i projektet. I onsdags var det så tid til at Pitche projektet for 3 ”dommere”.

Der blev præsenteret projekter med tøjprint, snackpack, online markedsplads, moduler til styring af varme og ventilation mm.

Masser af gode idéer, der blev bedømt og rost. Der blev kåret et bedste projekt, bedste business-del, bedste medie-del, bedste tech-del. Projektet med modulet til styring af varme/ventilation blev kåret til bedste projekt. Det var godt sat sammen med gode vinkler i alle 3 kompetencer. Det havde fokus på klima og bæredygtighed, at minimere spild af varme, samt skabe et sundt indeklima. Projektet blev belønnet med goodiebag fra IBM samt et gavekort for gruppen til 2 timers bowling. Kåringen af kategorierne kastede et gavekort til Danmarks bedste ishus – Vaffelhjørnet – af sig.

Fagene i denne uge:

I matematik arbejdede eleverne videre med økonomi i Excel ark. Eleverne har desuden skulle finde en makker til deres mundtlige eksamen.

I dansk har eleverne arbejdet med levende reklamer. Eleverne har optaget deres reklamefilm og afleveret den i dag. Spørg endelig ind til at se den. Nederst i brevet er et eksempel. Vedhæftet lidt flere.

I engelsk har eleverne bla. arbejdet med Disrespect. Hvem har opført sig disrespektfuld overfor dem. Fortalt i en kort tekst. Der er også blevet arbejdet med rim i Rap musik. I dag fredag har der været test. Eleverne skal ikke til engelsk eksamen, men grundlaget for karakterer skal være i orden.

Tirsdag er vores iværksætterdag. Her undervises der i entreprenørskab – socialt/kulturelt. Et nyt projekt – Community Heroes – er sat i gang. Eleverne har arbejdet med idégenerering samt gruppedannelse i denne uge.

Vi ser dette som et projekt, eleverne kan tage med ind i deres ansøgninger, når de skal på arbejdsmarkedet. Eleverne vil få et certifikat for forløbet.

Torsdag blev en bevægelses-/fagdag som i sidste uge. Der blev byttet rundt i forhold til sidste uge. 2 klasser havde dansk, mens 2 andre klasser gik en tur på ca. 12 km.

Efter frokost var der valgfag – Robot, Samfund og debat, Brætspil, Fodbold, Musik.

Kontaktlærerne har haft deres normale tirsdag med eleverne. I tidsrummet tirsdag eftermiddag var NNY tilmeldt den landsdækkende affaldsindsamling. Kontaktgrupperne var fordelt ud på forskellige områder i lokalområdet.

Kompetencerne i denne uge:

I Business – forberedelse og IBM Pitch.

I Mediedesign – forberedelse og IBM Pitch.

I Go Creative – forberedelse og IBM Pitch.

I Tech – forberedelse og IBM Pitch.

Eftermiddags-/Aften-/Weekendaktiviteter har budt på styrketræning, brætspil, kortspil, bordtennis, Dungeons ’n Dragons, billard, airhockey, computergaming, frisbee, fodbold i haven, rundbold, perleplader, strik, podcast, lydstudie med musik, bordfodbold.

Torsdag blev der arbejdet med 3D print via en Resin printer. Det er et alternativ til den kendte filamentprinter.

Der er selvfølgelig også hygget med kage, te samt varm kakao.

Fra næste uge sætter vi NNY Cup i gang i hockey, bordtennis og pool. Der vil være en vandrepokal fra uge til uge. Den spiller/det team, der har vundet flest gange ved skoleårets afslutning, får pokalen med hjem.

Ugebog – uge 14

Dejligt at have ungerne tilbage efter Påske. Vi håber, I nød Påsken og tiden sammen med familien 😊

I denne uge har det været mere almindeligt skema. Mange ting er på vej tilbage til normal. Vi har undervisning i dansk, matematik og engelsk på fuldt drøn. Valgfag er startet i denne uge. Der er køkkenhold, bordformænd/-kvinder, værelsestjek og -rengøring samt ikke mindst OFF. Som I måske husker, var det Opfølgende Fælles Forståelse.

Fagene i denne uge:

I matematik arbejdede eleverne med økonomi i Excel ark.

I dansk har eleverne arbejdet med levende reklamer. Eleverne har lavet deres egne reklamefilm. Der er blevet set reklamefilm, som derefter er blevet analyseret via AIDA-modellen. Der er desuden fortalt om Minerva-modellen samt appelformer.

I engelsk har eleverne arbejdet med Respect. Hvem respekterer eleverne og hvorfor. Hvad har personen opnået eller gjort for at fortjene respekten? Fortalt i en kort tekst.

Tirsdag er vores iværksætterdag. Her undervises der i entreprenørskab – socialt/kulturelt. Et nyt projekt – Community Heroes – er sat i gang. Projektet facilitereres af underviserne, men formes af eleverne. I teamet tirsdag er der kommet tilgang af Sorina, der er uddannet i Social Entrepreneurship på RUC. Sorina kommer oprindelig fra Rumænien, men er nu bosat i Danmark.

Torsdag blev en bevægelses-/fagdag. 2 klasser havde dansk, mens 2 andre klasser gik en tur på ca. 12 km. Efter frokost var der opstart af nye valgfag – Robot, Samfund og debat, Brætspil, Fodbold, Musik.

Kontaktlærerne har haft deres normale tirsdag med eleverne. I tidsrummet tirsdag eftermiddag var der bla. en teambuildingøvelse (se billeder) samt tjek af værelsesrengøring.

Kompetencerne i denne uge:

I Business forberedte eleverne sig på besøg fra Mathilde Mackowski, stifter af og direktør for sinful.dk. En af Danmarks bedst sælgende webshops.

I Mediedesign arbejdede eleverne med deres afgangsprojekt.

I Go Creative designede eleverne deres sko færdige. Efter frokost var der gæstelærer, Heidi. Eleverne arbejdede med beton, som skal dekoreres med mosaik om 14 dage.

I Tech arbejdede eleverne med Unity certificering samt med P-tech og modul nr. 3, lesson 5 AI Foundations. Efter frokost var der oplæg af Bogdana Botez fra Microsoft om AI og Machine Learning.

Eftermiddags-/Aften-/Weekendaktiviteter har budt på styrketræning, brætspil, kortspil, bordtennis, Dungeons ’n Dragons, billard, airhockey, computergaming, Spikeball, fodbold i haven, perleplader, strik, podcast, lydstudie med musik, bordfodbold samt popcorn. Der er selvfølgelig også hygget med kage, te samt varm kakao.

Ugebog – uge 12-13

Så blev det pludselig Påske. 2½ uge er sprøjtet er afsted. Eleverne har været fantastiske at have tilbage på skolen. Masser af smil, grin og fede oplevelser. Vi har forsøgt at give eleverne en start fyldt med fællesskab, blandet med undervisning.

I næste uge er vi tilbage i mere vante dage. Vi skal for alvor til at gøre klar til sidste ryk mod eksamen og den afsluttende UPV (Parathedsvurdering). Det ser vi frem til 😊

I denne uge kom forårsvejret, det er bestemt også en ting, vi ser frem til – forår, godt vejr og højere temperaturer. Det var der en lille forsmag på tirsdag, hvor eleverne lå på tæpper i haven, spillede volleyball og hørte musik 😊 Husk solcreme efter Påskeferien.

Torsdag d. 25. marts kl. 19-21 blev aftenen, hvor I kunne opleve jeres dejlige unger lave Live Performance ud fra deres arbejde med Årtierne. Forarbejdet er lavet i tiden med nedlukning. Vi håber, I nød det. Det gjorde NNY’s voksne og eleverne i hvert fald. Det var en lærerig, sjov og anderledes proces, der fyldte rigtig meget i uge 11 og 12. Udover de fantastiske præstationer som fortællere, skuespillere, statister, idémagere, musikere og kamerahold har kontaktlærerne været mentorer, kickstartere og hjulpet med at holde fokus – en fælles præstation, der blev udført så flot.

I fagene har der ind i mellem Performance været plads til matematik og dansk.

I matematik arbejdede eleverne med økonomi. Her skulle eleverne tage stilling til deres egen økonomi fremadrettet. Der var også plads til en lille test.

I dansk har eleverne set filmen Nordvest (Pensum) samt lavet en reklameanalyse.

Kontaktlærerne har haft tiden mandag og tirsdag i ”Påskeugen”. Her har der været lavet NNY rekorder, spillet volleyball, lavet Påskerengøring samt uddelt præmier for konkurrencer i nedlukningen og fra mandagens rekorder. Kontaktgrupperne var på tur forskellige steder i det gode vejr tirsdag.

Kompetencerne i denne uge:

I Business blev der taget det første skridt imod et hemmeligt projekt, som skal præsenteres lidt senere på året. Mere info følger:) Efter pausen gik vi i IBM-mode, hvor grupperne fik timet og filmet deres pitch, hvilket var en super god øvelse for mange.

I Mediedesign arbejdede eleverne med deres afgangsprojekt. Efter pausen var der tid i IBM-grupperne.

I Go Creative designede eleverne sko. Deres design skal bedømmes af de voksne på NNY. Designet, med flest stemmer, bliver til virkelighed. Efter pausen var der tid i IBM-grupperne.

I Tech arbejdede eleverne med P-tech og modul nr. 3 AI Foundations – at bygge en Machine Learning app i MIT app inventor.

Eftermiddags-/Aften-/Weekendaktiviteter har budt på styrketræning, brætspil, kortspil, bordtennis, Dungeons ’n Dragons, billard, airhockey, Spikeball og bordfodbold samt MASSER af popcorn. Der er selvfølgelig også hygget med kage, te samt varm kakao.

Ugebog – uge 11

JUBIIIII – så er der liv igen 😊 Hvor er det fedt at mærke, høre og snakke med eleverne – og medarbejderne – igen. Det har været savnet. 

Vi har oplevet en flok elever, der er glade for at starte på efterskole igen. Tilmed med et fælles projekt – Entreprenørskab gennem årtierne – som der er arbejdet med virtuelt gennem nødundervisningen!

Der har været så god energi og dejligt højt humør gennem ugen. Der bliver tænkt og udtænkt planer, samarbejdet, øvet, indkøbt kostumer mv. Efterhånden kan eleverne se, at den store performancedag venter forude 😊 

Torsdag d. 25. marts kl. 19-21 er aftenen, hvor I skal være klar. Eleverne laver en officiel invitation, der vil blive sendt til jer i næste uge. Eventet bliver sendt Live via NNYs Youtube kanal. Vi sender link til jer via VIGGO.

Ellers har tiden i den første uge været brugt på, at vi alle skal lande i det kendte, der alligevel føles lidt ukendt. Grundet restriktionerne for genåbning af efterskolerne, har vi måtte kigge på vores inddeling af værelser og grupper. Dvs. at nogle er blevet en del af en anden gruppe eller værelse. Det skal have lov at lande og uanset hvordan det føles i nuet, så er vi sammen om det og løfter i fællesskabet.

Vi er klar til at lytte og støtte, hvis der skulle være udfordringer i ”det nye”.

Udover fællesprojektet havde elevrådet med hjælp arrangeret en velkommen tilbage-fest. Den blev holdt i går torsdag med stor succes. Masser af musik og dans, fællesskab, konkurrencer, alkoholfri drinks og god mad. Skolen var indrettet, så vi alle kunne spise og feste med fornuftig afstand. Det blev en indholdsrig dag, der sluttede omkring kl. 23. 

Vi fortsatte i dag fredag, hvor eleverne fik lov at sove længe. Kl. 9.30 var der brunch for alle – igen med god afstand.

Efter oprydning blev der arbejdet videre med Entreprenørskab gennem årtierne.

Eleverne har helt sikkert også glædet sig til at komme tilbage til deres kompetencer. De var der selvfølgelig onsdag, som de plejer.

Kompetencerne i denne uge:

I Business blev der bl.a. udarbejdet kalkulationer og kvartalsvise likviditetsbudgetter. Arbejdet videre med nulpunktsomsætning samt

vurderet lønsomheden af en øget reklameindsats.

I Mediedesign arbejdede eleverne med et kommende afgangsprojekt. Udgangspunktet er What (formål og projekt) – How (hvilke midler/hvordan nås målet) – Why (motivation for at nå mål). 

I Go Creative lavede eleverne deres udstilling ”Skab smil og glæde” færdig. Produkterne blev udstillet til glæde for alle på NNY.

I Tech arbejdede eleverne med Unity og IBM certificering. Certifikatet fra IBMs P-tech platform omhandlede “IBM Blockchain Essentials V2” og “Learn How to Claim Your Digital Badges”.

Eftermiddags-/Aftenaktiviteter har budt på styrketræning, brætspil, kortspil, bordtennis og bordfodbold. Der er også hygget med kage og te. Der er blevet spillet rundbold og selvfølgelig stod torsdagen i festforberedelse og fest.

Og så er der testene – tirsdag og fredag blev alle elever og medarbejdere, der var på arbejde testet. Det forløb super godt. Alle test var negative. Medarbejdere, der ikke var på arbejde i tidsrummet for test, møder med en negativ test, der er højest 72 timer gammel.

Ugebog – Uge 10

Målet er nået – d. 15. marts er dagen, hvor vi endelig skal se ”vores” unger tilbage på NNY. Det bliver så godt. Og hvor var det godt, at denne uge blev en fællesskabsuge med glædelige gensyn, både mellem voksne og elever, men bestemt også eleverne i mellem 😊

I ugen har kontaktgrupperne samlet op og arbejdet videre med projektet Det fælles tredje. Der arbejdes med en performance.

Der har desuden været ture i små grupper af max. 4 elever og en voksen. Der er mødtes rundt omkring for at snakke, drikke kakao, spise lækkert samt gåture. Det blev endda til kulturelt i nogen af grupperne.

Ugen startede dog med quizbattle og madlavning online. En festlig 3-retters middag blev kokkereret mandag fra middag til aften. Eleverne var virkelig gode. Og Lene får stor ros for menu og ikke mindst styring af ”skolekøkkenet”. Vi håber, I nød middagen 😊

Kompetencerne i denne uge:

I Business var ugens iværksætter-gæst Andreas, som startede sin entreprenørvirksomhed for 20 år siden i en alder af blot 18 år. I dag har han 10 ansatte og millionomsætning. Andreas gav et spændende indblik i byggebranchen samt gode råd til de unge mennesker.

Prisoptimering i Excel var også på programmet. Her udarbejdes forskellige skabeloner til vurderinger af diverse afsætningsstrategier.

Efter frokost var der IBM-eksperter på besøg. Eksperterne lyttede til idé og pitch samt gav feedback til hver gruppe, så elevernes pitch står skarpt, når der er Løvens hule d. 14. april for eksperterne.

I Mediedesign arbejdede eleverne videre med deres branding ind i IBM-projektet. Det skulle stå skarpt, når IBM-eksperterne kom på besøg.

I Go Creative arbejdede eleverne videre med deres ”Skab glæde og smil” projekt, der skal udstilles på NNY, når vi er retur. Eleverne har lavet en proces, så de kan lave de sidste detaljer, når de er på NNY. Efter frokost var der IBM-eksperter på besøg.

I Tech arbejdede eleverne med forskellige kodesprog gennem code.org samt med Unity certificering. Efter frokost var der IBM-eksperter på besøg.

Aftenaktiviteter var der også i denne uge. Det er ren hygge og sjov, både med snak og ”lege” 😊 Mandag var der elever til hyggesnak. Onsdag var der Scribble leg og snak om den kommende tilbagevenden til NNY. Torsdag blev der spillet LoL 😊

Ugebog – uge 9

I ugen har kontaktgrupperne samlet op og arbejdet videre med projektet Det fælles tredje. I den kommende uge skal der arbejdes med en performance.

Der har også været virtuelle studieture til Cuba, Australien og USA i en af grupperne. Der er blevet bagt kage i en anden gruppe. Blind date med samtalekort samt Mindfulness har også været på programmet.

I denne uge har der udover onlinemøder, -undervisning og -sang også været morgenhjernegymnastik med Ordet på sporet. Konkurrencen i uge 8 mellem kontaktgrupperne via Map My Run endte med, at der blev gået, løbet, cyklet og skateboard’et (vist nok også redet) 2024 km af elever og voksne på NNY 😊 Der er sat en ny konkurrence i gang blandt kontaktgrupperne. Hvilken gruppe kan lave flest gode gerninger på en uge?

I matematik er der startet på nyt forløb – Økonomi. Der har været arbejdet med opgaver med overskrifterne Viden om penge og Styr på dine penge. Der har været læsning af materiale samt løsning af opgaver i grupper.

I engelsk fortsætter eleverne med temaet Around the World. Eleverne har været en tur omkring Sydafrika i denne uge. Her er der lavet research og løst opgaver af forskellig art omkring landet.

I dansk har eleverne arbejdet med digte samt at skrive kunsteventyr om til moderne tekster. Eleverne har fået læst digt op, samt arbejdet med spørgsmål i grupper. Opgaver har der også været i forhold til at lytte og analysere moderne eventyr samt skrive eget.

Torsdag var der webinar for alle elever. Webinaret omhandlede taleskrivning. Martin Fehr Therkildsen var vært. Han har tidligere fungeret som taleskriver for folketingsmedlemmer.

Kompetencerne i denne uge:

I Business var der besøg af iværksætteren Jakob Ilskov, der i en alder af 34 år har startet 5 virksomheder samt oplevet en konkurs. Han har desuden købt rallyløbet Paris-Dakar. Jakob fortalte bl.a, hvor stor en udfordring det er at bespise 250 deltagere hen over 14 dage, 12 forskellige steder i Sahara ørkenen!

Derudover var der Excel på programmet. Nulpunktomsætning, totalmetoden og enhedsmetoden blev gennemgået. Til sidst blev den kommende pitch for IBM-mentorer på onsdag finpudset.

I Mediedesign var eleverne også en del af iværksætteroplægget om formiddagen. Derefter arbejdede eleverne med branding samt i IBM-grupper.

I Go Creative var eleverne også en del af iværksætteroplægget om formiddagen. Derefter arbejdede eleverne videre med deres ”Skab glæde og smil” projekt, der skal udstilles på NNY, når vi er retur. Eleverne skal lave en proces, så de kan lave de sidste detaljer, når de er på NNY. Her var der også tid i IBM-grupperne.

I Tech var eleverne også en del af iværksætteroplægget om formiddagen. Derefter arbejdede eleverne med Unity samt i IBM-grupperne.

Aftenaktiviteter holder vi fast i, det er også vigtigt, at eleverne melder ind i fællesskabet her. Det er ren hygge og sjov, både med snak og ”lege” 😊 Mandag var der Scribble leg. Onsdag var der mere Scribble leg. Torsdag blev der ”kørt racerløb”, hvor man via Google Street view skulle komme hurtigst til Rundetårn fra en tilfældig adresse i Kbh. Der blev også lavet My Little Pony quiz med en elevs lillesøster 😊

Ugebog – uge 8

Efter en vinterferie, som vi håber, I kunne nyde på den ene eller anden måde, er vi i gang igen. Vi håbede uge 8 blev ugen, hvor Statsministeren ville gå på pressemøde med en positiv udmelding om efterskoler og elever, der kunne komme tilbage. Desværre var det kun få skoler og elever, der blev nævnt i en delvis åbning af samfundet. Nyt mål er sat, mandag d. 15. marts. Vi ved godt, at der blev nævnt 6. april, men lige nu er målet d. 15. marts.

I ugen har kontaktgrupperne samlet op og arbejdet videre med projektet Det fælles tredje. Bl.a med en Blooket quiz om 90’erne. Der har også været en virtuel studietur til Italien i en af grupperne. Walk and Talk ture har der været i flere grupper.

I denne uge har der udover onlinemøder, -undervisning og -sang også været morgenhjernegymnastik med løsning af gåder på engelsk. Der blev også sat en konkurrence i gang via Map My Run. Kontaktgrupperne skal indtil søndag konkurrere om flest cyklede eller gået kilometer.

I matematik er der startet på nyt forløb – Eksponentiel vækst via regneark og geogebra. Desuden opgave omkring matematik i sport samt en færdighedsregning.

I engelsk arbejder eleverne videre med temaet Around the World. Eleverne har lavet sammenligning med deres hjem og hjem i Australien, samt defineret hvad hjem er. Der er lavet opgaver omkring, hvordan man forestiller sig turister ville se det område, eleverne bor i. Og der er lyttet til forskelligt australsk musik.

I dansk har eleverne arbejdet med kunsten i romantikken. Eleverne fik bl.a til opgave at skabe ”malerier” inspireret af national-, natur-, og Bidermeier-romantik vha. deres mobiler. Der er blevet fortolket malerier samt givet bud på eget maleri, bl.a gennem app’en BeCasso og vidensdeling. Se billeder længere nede i brevet.

Kompetencerne i denne uge:

I Business var der besøg af en tidligere NNY-elev, der i dag er selvstændig erhvervsdrivende. Det var superinspirerende for eleverne at høre fra én, der har været i deres sted for blot få år siden. Der blev også taget hul på regnskab (debet og kredit) samt Minerva-modellen, som et led i marketing segmentering til IBM-projektet.

I Mediedesign arbejdede eleverne videre med brand og branding. Eleverne skulle lave en opgave, der kunne relatere til IBM projektet. Udgangspunktet var sidste uges undervisning omhandlende bl.a Keller’s brand equity model. Der var individuel sparring til opgaven gennem dagen.

I Go Creative skulle eleverne arbejde med deres egen bedste kreative kompetence for at skabe smil og glæde rundt på gangene, når eleverne returnerer på NNY. Der kommer til at være collage med naturen, re-design af tøj i glade farver, tegning/doodle i mange farver mv. Det glæder vi os til kommer på væggene rundt på skolen.

I Tech var der oplæg om Blockchain samt gennemført modul herom på P-Tech platformen. Der var også tid til snak om krytovaluta (bl.a Bitcoin) samt Unity certificering.

Aftenaktiviteter holder vi fast i, det er også vigtigt, at eleverne melder ind i fællesskabet her. Det er ren hygge og sjov, både med snak og ”lege” 😊 Mandag var der bl.a fortælling fra Aske omkring hans vinterferie, hvor han fik taget billeder med Obama via app’en Photofunia. Der blev også spillet Tegn og Gæt. Onsdag blev der spillet online rollespil. Her skulle deltagerne ”overleve” efter et flystyrt. Torsdag blev der smalltalket i en halv times tid, derefter spillet Cards against Humanities.

Ugebog – uge 6

Torsdag var kontaktlærerne samt skolemor Lise på besøg hos eleverne. Der var stor gensynsglæde, smil og “hvad laver du helt herude?” fra eleverne 🙂 Der var medbragt en lille efterskole Goodiebag, eleverne kan hygge sig med i viniterferien.

I denne uge har kontaktgrupperne arbejdet videre med projektet Det fælles tredje. Eleverne fremlagde deres research af det kommende indhold. Bl.a fra 50’erne og 60’erne var der fremlæggelser om The Beatles, NASA og Andy Warhol. Fra 70’erne var det kvindefrigørelsen, Muhammed Ali samt teknik og gadgets, der fyldte. I 90’erne blev der lavet Kahoot og fremlagt præsentationer i små grupper.

I denne uge har der udover onlinemøder, -undervisning og -sang også været morgengymnastik ved Søren. En omgang god gammeldags Kaptajn Jespersen gymnastik med kosteskaft eller andet, der var ved hånden. Dog tog øvelsen fart, da der skulle danses med kosteskaftet. Fredag var der musikquiz med sangene fra morgensang-kataloget. Her var August suveræn vinder. Der venter en plade Marabou 😊

I matematik arbejdes der nu med Hyperbler (omvendt proportionalitet). Der har både været individuelle opgaver og gruppearbejde, bl.a med videoaflevering. Der har også været arbejdet med en opgave om Sport og Matematik.

I engelsk har eleverne arbejdet videre med temaet Around the World. Australien har været i fokus. Der har bl.a været opgaver om en mørk tid i Australiens historie, The Stolen Generation, hvor børn blev fjernet fra deres familier samt opgaver om Aboriginals. Der har desuden været opgaver om fattigdom i forløbets første land, Indien.

I dansk har eleverne afleveret nogle rigtig gode Videolog’s/fotodok’s i forløbet ”Dage i Coronaland”. Næste forløb, der er startet i dansk, er Romantikken. Her har der også været leget med Blooket som en læringsproces.

Kompetencerne i denne uge:

I Business arbejdede eleverne med forskellige former for marketingsstrategier hos firmaer, bl.a. Nicehair.dk og CoolShop. Der var også besøg af en gæst, Thor fra Drivi, der fortalte om hans turbulente rejse som iværksætter. Efter frokost blev der arbejdet på IBM-projekt, efterfølgende blev der fremlagt præsentationer fra boligkonkurrencen fra før nedlukningen.  

I Mediedesign arbejdede eleverne med forståelsen af Brand Identity, Brand Image og Brand Equity. Det var via en øvelse, hvor eleverne skulle analysere et super Brand. Eleverne skulle sætte brandets logo, typografi og farver samt Tone of Voice ind i et dokument ved at bruge screenshot via research på Google. I en analyse af Brand Equity skulle eleverne prøve kræfter med Keller’s Brand Equity model. Indimellem var der tid i IBM-grupperne.

I Go Creative var der upload af designede luffer. Derefter en snak om spild og bæredygtighed i tøjbranchen. Et dansk tøjdesignfirma laver tøj på bestilling. Eleverne så en udsendelse om firmaet og svarede på spørgsmål. Derefter skulle der designes et rum på NNY, hvor elever kan bytte/købe genbrugstøj eller andet. Der må gerne være en oplevelse i rummet. Sidst men ikke mindst skulle eleverne illustrerer en vinteroplevelse. Efter frokost var der tid i IBM-grupperne samt fremlæggelse af designede rum.

I Tech arbejdede eleverne med wireframes og prototyper til IBM-projekt. Det er via Figma, Lightwell eller Unity. Efter frokost var der tid i IBM-grupperne. Dagen sluttede af med Unity certificering.

Aftenaktiviteter holder vi stadig fast i. Det er ren hygge og sjov, både med snak og ”lege” 😊 I denne uge har det været mandag og onsdag, hvor der blev spillet Scribble. Det giver mange gode grin og kommentarer.

Ugebog – uge 5

Humøret holdes stadig oppe bl.a via kontaktgruppe-møderne, hvor der laves forskellige fællesskabende ting. Bl.a kædering, hvor eleverne ringer til hinanden. Der har været gåture for at støtte Danmarksindsamlingen. Der har også været virtuelle studieture til New Zealand, Grønland og Dubai.

I matematik er der blevet arbejdet med parabler – udfordrende opgaver med tilhørende forklaringsvideo. Der har også været Kahoot med funktioner.

I engelsk arbejder eleverne med temaet Around the World. Næste land, der arbejdes med, er Australien. Der har i denne uge været fokus på indfødte australier – Aboriginals. Der har også været arbejdet med kulturmøder generelt.

I dansk har eleverne afsluttet arbejdet med den grafiske novelle – Fuglemanden, bl.a med perspektivering med en artikel. Der er også arbejdet med forløbet “Dage med Corona” – en videolog/fotodok.

Kompetencerne i denne uge:

I Business var der besøg af iværksætter Daniel Szylit om formiddagen. Derefter undervisning med afsluttende Design Thinking workshop med IBM.

Mediedesign havde samme forløb. I undervisning kiggede eleverne på Daniels hjemmeside og snakkede visuelt udtryk.

Go Creative havde samme forløb. I undervisning blev der fortalt om Bernis Sanders luffer. Holdet designede derefter deres egne.

Tech havde samme forløb. I undervisning arbejdede eleverne med Unity certificering.

Aftenaktiviteter har der været både mandag, onsdag og torsdag. Mandag var der Scribble konkurrense. Onsdag blev der spillet Geoguesser. Torsdag var der Scribble konkurrence. Samt hygge, sjov og snak 🙂

Ugebog – uge 4

Humøret holdes stadig oppe bl.a via kontaktgruppe-møderne, hvor der laves forskellige fællesskabende ting. Bl.a er der i en gruppe lavet selfie-konkurrence, hvor alle kontaktgrupper bød ind. Det var super gode billeder fra ungernes egne områder 🙂 Der er også blevet læst godnathistorier.

I matematik er der blevet arbejdet med parabler – del 2 samt gennemgang af del 1. Der har også været Matematikfessor opgaver.

I engelsk arbejder eleverne med temaet Around the World. Næste land, der arbejdes med, er Australien.

I dansk har eleverne arbejdet videre med Graphic Novell – Fuglemanden, komma Kahoot, samt nyt forløb “Dage med Corona” – en videolog/fotodok.

Kompetencerne i denne uge:

I Business startede forløb med IBM. Virtuelt oplæg om IBM, virtuelt oplæg fra medie, business og teknologi afdelingerne på IBM.

Mediedesign startede forløb med IBM. Virtuelt oplæg om IBM, virtuelt oplæg fra medie, business og teknologi afdelingerne på IBM.

Go Creative startede forløb med IBM. Virtuelt oplæg om IBM, virtuelt oplæg fra medie, business og teknologi afdelingerne på IBM.

Tech startede forløb med IBM. Virtuelt oplæg om IBM, virtuelt oplæg fra medie, business og teknologi afdelingerne på IBM.

Aftenaktiviteter har der været både mandag, onsdag og torsdag. Mandag var der Gæt en lyd og Tegn & Gæt. Onsdag blev der spillet Geoguesser og Scrbble. Torsdag var der Fortnite aften 🙂

Ugebog – uge 3

Humøret holdes oppe bl.a via kontaktgruppe-møderne, hvor der laves forskellige fællesskabende ting. Bl.a er der i en gruppe lavet rejsevejledning for en virtuel studietur, denne gang til Uganda. Der er også blevet leget “Kender du typen?”.

I matematik er der blevet arbejdet med parabler.

I engelsk arbejder eleverne med temaet Around the World. Første land, der arbejdes med, er Indien.

I dansk har eleverne arbejdet med Graphic Novell – Fuglemanden.

Kompetencerne i denne uge:

I Business var der gæst online, Lau Laursen fra LauRen fortalte om erfaringer med jobsamtaler, og hvad han lagde vægt på hos ansøgeren. Virksomheden watery.dk blev analyseret.

Mediedesign lavede trailer til forløbet Roskilde Festival færdig.

Go Creative startede på et forløb med tøjdesign. Skab en ny style fra eget klædeskab og pitch det.

Tech arbejdede med AI samt Unity certificering.

Aftenaktiviteter har der været både mandag, onsdag og torsdag. Mandag var der podcast aften. Der blev lyttet til forskellige, også elevernes egen. Onsdag var der hyggeaften med 20 spørgsmål til professoren. Torsdag blev der spillet Among Us og Hangman 🙂

Ugebog – uge 2

Humøret holdes oppe bl.a via kontaktgruppe-møderne, hvor der laves forskellige fællesskabende ting. Bl.a har en gruppe lavet Disneyfigurer i sneen, tegnet en figur i samarbejde med en onlinemakker, bygget det højeste tårn, der kan bære en mælkekarton mm. Torsdag eftermiddag var en anden gruppe på podcast tur i nærområdet med upload af billeder fra turen.

I matematik er der blevet arbejdet med budget i forhold til at flytte hjemmefra. Der blev også tegnet og regnet på eget værelse i boligen. Eleverne har desuden lavet problemregning i grupper.

I engelsk arbejder eleverne med temaet Around the World. Første land, der arbejdes med, er Indien.

I dansk har eleverne arbejdet med film og pressefoto omhandlende “Drengene fra Godhavn”.

Kompetencerne i denne uge:

I Business startede dagen med en times samfundsøkonomi, hvor der kom en god diskussion i gang omkring de fordele og ulemper forskellige samfundsmodeller har. Derefter var der fremlæggelse fra vores boligkonkurrence, hvor 2 elever havde en afkastningsgrad på 45%! af den investerede kapital. Dagens tema lå i tråd med sidste uges video CV, hvor de hver især skulle lave deres skriftlige CV + ansøgning til et specifik jobopslag. Ansøgninger fra den ”virkelige” verden blev gennemgået. Der blev diskuterede gode og dårlige sider, så erfaringerne kunne integreres i elevernes egne ansøgninger.

Mediedesign arbejdede videre med temaet Roskilde Festival. Der blev introduceret endnu et program i Adobepakken, After Effects. Det skal eleverne bruge i forbindelse med udarbejdelse af en trailer til opgaven..

Go Creative eleverne fortsatte med opgaven at designe geometriske dyr. Der arbejdes med geometriske design, gerne med lineal. Udgangspunkt kunne tages i dyr og inspiration kunne hentes på Pinterest.

Tech havde i sidste uge forløb om AI, machine learning og deep learning samt opgaver om password sikkerhed. I denne uge havde vi besøg af en softwareingeniør fra Danske Bank, der fortalte om kryptologi og hans arbejde. Derudover havde vi en diskussion om sociale medier, digital dannelse og etik på nettet.

Aftenaktiviteter har der været både mandag, onsdag og torsdag. Mandag blev der dyrket yoga og lavet svampemycelium. Onsdag blev der leget geoguessr og Jackbox gættespil, imens andre spillede Fifa, Minecraft og andre online spil. Torsdag gik der total hyggesnak i den, dog kombineret med: gæt en bog, hvor Lasse læste op, gæt en flamme og sidst men ikke mindst: tillidskrig med kort! Dejligt at eleverne deltager og hygger sig 🙂

Uge 1

Første uge i det nye år 2021 blev med online undervisning. Vi krydser fingre for, at der kommer styr på Corona smittetallet, så vi kan vende tilbage til efterskolelivet på normal vis igen snarest.

I uge 1 har eleverne haft fag og kompetencer som normalt. Der har været kontaktgruppetid. Derudover har der været aftenaktivitet onsdag og torsdag.

Fag: Opgaver om jul og nytår i Corona style i engelsk. Nytårstale i dansk. Budgetlægning i matematik.

Kompetencerne: Business havde forløb omkring studiejob. Hvordan man kan skrive ansøgning, præsentere sig selv mv., samt researche på den virksomhed, man søger job hos. Opgave: Lav en video ansøgning. Mediedesign startede med håbet om en kommende Roskilde festival, så opgaven var at oprette hjemmeside, plakater, program mv. til sommeren 2021. Go Creative havde til opgave at designe geometriske figurer, gerne med lineal. Tech lavede programmering i Arduino og Raspberry Pi.

Aktiviteter: Onsdag spillede eleverne Jackbox og Fact or Lie. Der var livetalk, Dyrk en svamp og DoD live. Torsdag blev der spillet Among Us, et Murder Mystery-spil.

Uge 51

Tirsdag i De 3 iværksætterier arbejdede eleverne videre med forløbet “Be the I i Kind”. Eleverne arbejder på projekter, hvor de kan gøre noget for en anden eller flere personer på skolen.

I kompetencerne onsdag havde Tech fernisering af Hands on projekter. Elever fra Business, Mediedesign og Go Creative var inviteret til at prøve forskellige spil, arkademaskine, se produceret film mv. Der blev også serveret sodavand under ferniseringen 🙂 Derudover arbejdede Business med Bitcoin og Blockchain teknologi samt forberedte sig til besøg i det nye år af Rolf Høgh. Mediedesign fik sat sidste hånd på bogomslag, der blev udskrevet i flotte A3 illustrationer. Go Creative udskrev print af egne design og satte det på fx notesbøger.

I fagene var der igangsætning af forløb, der har med juletiden at gøre samt givet feedback på OSO eksamen. Torsdag var matematik banko, Escaperoom dansk samt  American History of Music på programmet.

Valgfagene havde afslutning med bla. indendørsfodbold, høj musik, gåtur mm.

Fredag var den store julerengøringsdag samt stor julemiddag 🙂