Ugebog – uge 26-31

Skolen er lukket ned for planlægning samt for at gøre klar til vores næste årgang. Vi glæder os 🙂 Der bliver også plads til sommerferie, men ring på 51812590 – og læg gerne en besked. Eller skriv på info@nnye.dk. Vi er på henover sommeren.

Vi glæder os til årgang 21/22 🙂 Der er sendt pakkeliste ud. Der findes også her på hjemmesiden et afsnit, om det der skal med til efterskoleår.

I løbet af uge 30 kommer der nyt om ankomst d. 8. august. Vi lever stadig i en Corona-tid og der har været en masse retningslinjer for skoler. Vi afventer nyt fra Ministeriet omkring det kommende skoleår. Vi håber helt vildt, at vi er tilbage ved normalen.

Er det unge menneske (og forældre) ikke vaccineret endnu, skal man møde med en PCR test, der er højst 96 timer gammel d. 8. august.

Ugebog – uge 25

En dejlig tur til Bornholm og hjem til translokation. Det blev den sidste uge for årgang 20/21 på NNY.

En fantastisk dag fredag d. 25. juni, hvor vi endelig kunne have familier på besøg. Et dejligt vejr var nødvendigt, da vi var ude. Og det blev det. Taler, beviser, musikindslag og sange var på programmet gennem 2 timer.

Tusinde tak til elever og forældre for et fantastisk år.

Ugebog – uge 24

Endnu en uge med eksamener, fællesskab og fantastisk vejr.

Den sidste uge inden Bornholm var fyldt med eksamen fra mandag til torsdag. Udover eksamen var der volleyturnering hen over ugen, der var Zumba, der var ridetur, der var kunstworkshop, der var tur til stranden, både den lokale og i Hundested. Og så er der blevet øvet på diverse performance til translokationen. Glæd jer 😊

I dag har dagen stået på første halvdel af den uundgåelige hovedrengøring. Værelserne har været endevendt. Nu går det op for nogle af de unge mennesker, hvor meget der er samlet sammen gennem 10 måneder 😊

Kontaktgrupperne har været på ture ud af huset i dag. Super vejr, strandbesøg med leg og hygge.

Eftermiddags-/Aften-/Weekendaktiviteter har budt på forskelligt. Sidste søndag havde weekend-eleverne bl.a. lagkagekonkurrence – lagkagerne smagte fantastisk. Der har desuden været styrketræning, film, billard, Skateboard, analog og digital gaming, lydstudie med musik, bordfodbold mm. Der har også i denne uge været pool- og bordtennisturnering. Pokalerne har nu fundet deres fremtidige faste ejere.

Der er også hygget med koldskål, kage, te og varm kakao.

Ugebog uge 23

Sikken en uge med eksamener, fællesskab og fantastisk vejr. Eleverne har ydet deres bedste i forhold til eksamen, har forberedt sig og øvet med hinanden. Der har været fortrinsvis gode oplevelser med at gå til eksamen. Det er dog for andre en oplevelse, man helst vil være foruden. Men også de er kommet igennem. Her er smilet nogle gange endnu større end karakter-smilet 😊

Den sidste uge inden Bornholm er også fyldt med eksamen fra mandag til torsdag. Derfor er indholdet på dagene også anderledes. Der er både aktiviteter ude og inde samt vigtigst af alt god tid til at lande sit materiale til eksamen samt at øve sig på det. Der er andre og anderledes oplevelser og følelser i denne tid 😊

Mandag startede med Libero vandkamp for 2 klasser. En kommende olympisk disciplin, hvor deltagerne tager en ble, med indersiden ud, på hovedet. Herefter udstyres deltagerne med et vandgevær og så går kampen i gang. Den letteste ble vinder. Klar anbefaling til alle – prøv det hjemme 😊

Efter vandkamp var der forskellige tilbud, bl.a gåtur til Lynæs medbringende madpakke. Der var debatable konkurrence samt bold og leg i haven. Tjek billeder.

Tirsdag var der 3 workshop med forskelligt indhold: kunst på havnen, impro-teater på skolen samt forskellige lege i haven. Tjek billeder.

Onsdag var der igen 3 workshops. Her var der kunst med forskellige maleteknikker i haven, der var Mindcraft, spil og VR samt droneflyvning og lege i haven. Tjek billeder.

Torsdag var der forskellige Kahoot konkurrencer, der blev lavet perleplader samt leget forskellige lege i haven samt spillet fodboldkamp.

Fredag var der 2. halvdel (2 klasser) af Libero vandkamp. Der blev gået til den. Der var også sat brætspilslokale op, hvor der blev spillet i små og store grupper samt masser af spil og leg i haven.

Eftermiddags-/Aften-/Weekendaktiviteter har budt på forskelligt. Sidste søndag var weekend-eleverne i Hundested og hygge med is. Der har desuden været styrketræning, film, billard, Skateboard, analog og digital gaming, basket, lydstudie med musik, bordfodbold, badminton, yoga mm. Der har også i denne uge været pool turnering – pokalen har skiftet ejer igen.

Der er også hygget med kage, te og varm kakao. Studietid er der selvfølgelig også hver dag. Studietid er stadig vigtig i forberedelsen til eksamen, uanset om det er dansk eller matematik.

Ugebog – uge 22

Ugen, inden de mundtlige eksamener er i gang på fuld gas, går på hæld. Fra næste uge er der eksamener mandag til og med fredag. Ugen efter er det fra mandag til og med torsdag. Her er fredagen sat af til optagelsesprøve til gymnasiet for dem, der skal det.

NNY har desuden lærere ude på censorater i samme tidsrum. Det er allerede sket torsdag og fredag i denne uge.

Det er en anderledes tid og dermed er indholdet på dagene også anderledes. Der er både aktiviteter ude og inde samt afslutning af projekter i de forskellige team og klasser – og vigtigst af alt god tid til at lande sit materiale til eksamen samt at øve sig på det.

Det begynder efterhånden også at gå op for de unge mennesker, at det er de sidste uger. Tankerne om fremtiden med og uden efterskolevennerne begynder at snige sig ind. Hjælp os med, at de unge holder fokus på eksamen og fællesskabet helt til sidste sekund. Der er andre og anderledes oplevelser og følelser i denne tid 😊

Mandag var der fokus på fagene og mundtlig eksamen:

I matematik arbejder eleverne i deres eksamenspar eller -grupper. Der blev øvet som i en eksamenssituation i klasserne.

I dansk fik eleverne fordybelsestid til deres research og analyser.

Mandag var Blandet bevægelse holdet i skoven og lege fangeleg.

Tirsdag er vores iværksætterdag. Her undervises der i entreprenørskab – socialt/kulturelt. Et nyt projekt – Community Heroes – er sat i gang. I denne uge har eleverne pichet deres idé og eleverne har selv kåret det bedste projekt. Det blev gruppen, der havde lavet Fun Facts, der vandt – rundt på skolen havde de skabt tankevirksomhed, snak, smil og spørgsmål til alle mulige facts.

Torsdag havde NNY 2 lærere ude på censorat, så der var skruet et program sammen, hvor eleverne kunne fordybe sig i eksamen, få eksamenstræning samt se en dokumentarfilm. Fredag var der også en lærer ude på censorat. Her var programmet sat sammen med fordybelse, eksamenstræning, Foto/Kunst (se billeder i link), Black Out Poetry (se billeder i link) samt dokumentarfilm.

Kompetencerne i denne uge:

I Business var eleverne på Hundested Havn for at få et oplæg om en af den mest udviklende havne de sidste 5-10 år. Havnefoged Søren Brink leverede et engageret oplæg samt viste rundt på havnen. Da eleverne var retur på skolen, fremviste de deres film om salgsteknikker med udgangspunkt i besøget fra Rolf Høegh. Der var også tid til deltagelse ved fernisering af Mediedesigns afgangsprojekter.

I Mediedesign blev der holdt fernisering af elevernes flotte projekter (se billeder i link). Der er desuden lavet et katalog, der skal gøres digitalt.

I Go Creative blev deres store flotte mosaikskilt med NNYs logo færdiggjort, overrakt og hængt op med det samme. Også her blev der deltaget i fernisering hos Mediedesign.

I Tech var der kage og hygge på stranden, derefter rundvisning på Mediedesigns fernisering.

Eftermiddags-/Aften-/Weekendaktiviteter har budt på forskelligt. Sidste søndag var weekend-eleverne på Hundested Havn og hygge med pizza og sodavand. Her blev der igen mindet om, at solcreme er en vigtig ting. Der har desuden været styrketræning, film, billard, Skateboard, analog og digital gaming, basket, lydstudie med musik, bordfodbold, zumba, solnedgangsyoga mm. Der har i denne uge været pool turnering – pokalen har skiftet ejer igen.

Der er også hygget med kage, te og varm kakao. Studietid er der selvfølgelig også hver dag. Studietid er stadig vigtig i forberedelsen til eksamen, uanset om det er dansk eller matematik.

Ugebog – uge 21

Så blev det endelig tid til NNY Galla – Casino Royal. Torsdag blev NNY lavet om til Casino med restaurant, bar samt diskotek senere. Ungerne klædte sig fint på. Kjoler, jakker, hvide skjorter, slips eller butterfly. De var så flotte 😊

Der var højt humør og gode nerver ved bordene. Nogen var dygtige og heldige, andre var uheldige. Til de uheldige var der lavet et aktivitetsrum, hvor man kunne danse sig til flere spillepenge. Som Karina (lærer) sagde: ”Det lyder forkert, men de har det sjovt”. Alle havde fået det samme udgangspunkt. Spillepengene blev også brugt til at købe drinks, popcorn og Slushice med. Der var lavet fin buffet med fingerfærdig mad, der blev taget med tandstikker.

Da arrangementet var slut, gav alle den en skalle med oprydning, så skolen var klar til fredagen. Her fik eleverne lov at sove længe eller sidde længe ved morgenmaden. Fra kl. 9.45 har vi været tilbage i skemaet igen.

Fagene i denne uge:

I matematik arbejder eleverne i deres eksamenspar eller -grupper. Der øves på forståelse, udregninger og forklaringer.

I dansk er der vedvarende fokus på den kommende eksamen. De sidste 2 klasser har afleveret synopsis i denne uge. Nu skal der læses op for alle, inden det går løs for de første d. 8. juni.

I engelsk har eleverne arbejdet med opgave omkring Superhero. Opgaven er at sætte et billede/illustration af ens Superhero ind sammen med en beskrivelse af evner og hvilken film/animation, den kommer fra.

Tirsdag er vores iværksætterdag. Her undervises der i entreprenørskab – socialt/kulturelt. Et nyt projekt – Community Heroes – er sat i gang. I denne uge har grupperne sat sidste hånd på projektet. I næste uge kåres bedste projekt.

Torsdag arbejdes der med forløbet Verdensborger, der omhandler 5 entreprenørskabsprojekter i udlandet, der kan disruptes til danske forhold. I denne uge har eleverne pitchet deres projekt for andre elever samt lærere.

Kompetencerne i denne uge:

I Business fortsatte eleverne i samme spor som sidste uge. Der blev bl.a. filmet de sidste videoer, der har udgangspunkt i besøget fra Rolf Høegh.

I Mediedesign blev der skrevet afgangsprojekt ud til den store guldmedalje. Elevernes projekter skal op og hænge i udstilling rundt på skolen. Der var travlhed hos alle.

I Go Creative skulle eleverne bl.a. gøre mosaik i stor størrelse færdigt.

I Tech var der sidste del af Unity certificeringen inden eksamen samt spil og opsætning af Minecraftservere, som eleverne kunne være sammen på.

Valgfag torsdag:

I Debat var der debat om overvågning i det offentlige rum.

I Robot programmerede eleverne robotter til Sumo-robotkamp. Eleverne kunne vælge at programmere Lego Mindstorm eller Fable robotter til kampene.

I Fodbold var holdet på Hundested stadion for at spille. Endnu en gang friske ben, der blev brugt til cykeltur frem og tilbage samt en god times spil.

I Brætspil var der igen gang i flere forskellige spil.

Sidst men ikke mindst er der Musik, hvor der blev øvet på sang og spil. Translokationen nærmer sig.

Eftermiddags-/Aften-/Weekendaktiviteter har budt på styrketræning, film, billard, Skateboard, skovstratego, analog og digital gaming, basket, lydstudie med musik, bordfodbold, yoga mm. Der har i denne uge været pool turnering, nu med ny indehaver af pokal den næste uges tid.

Der er også hygget med kage, te og varm kakao. Studietid er der selvfølgelig også hver dag. Studietid er stadig vigtig i forberedelsen til eksamen, uanset om det er dansk eller matematik.

Ugebog – uge 20

Efter sidste uges korte uge, var der igen en fuld uge på NNY. Her er samlet indtryk fra ugen.

Fagene i denne uge:

I matematik arbejder eleverne i deres eksamenspar eller -grupper. Der løses opgaver mundtligt.

I dansk har der været fokus på den kommende eksamen. To klasser har afleveret synopsis i denne uge. Nu skal der læses op, inden det går løs for de første d. 8. juni. De andre klasser har arbejdet med deres synopsis samt fået vejledning, inden de skal aflevere i næste uge.

I engelsk har eleverne afsluttet filmforløbet med deres favorit indenfor animerede film. I denne uge er der startet et nyt forløb omkring Superhero. Hvordan ville du se ud som superhero? Hvad ville dit motto være? mv.

Tirsdag er vores iværksætterdag. Her undervises der i entreprenørskab – socialt/kulturelt. Et nyt projekt – Community Heroes – er sat i gang. I denne uge har grupperne lavet research i jagten på en ekstern partner. Der er lagt sidste hånd på projektet, der skal præsenteres tirsdag d. 1. juni.

Torsdag arbejdes der med forløbet Verdensborger, der omhandler 5 entreprenørskabsprojekter i udlandet, der kan disruptes til danske forhold. I denne uge har der været fokus på den endelige Pitch, der skal leveres næste torsdag.

Kompetencerne i denne uge:

I Business kom eleverne i gang med første del af “ Self Authoring Suite” af den canadiske Psykolog Jordan Peterson. Her skal eleverne reflekterer over deres adfærd og fremtid, herunder konsekvensen af manglede fokus.

Der var også opfølgning på sidste uges besøg af supersælger Rolf Høegh. Eleverne har lavet videoer, hvor de skal formidle de bedste ”salgstrick” via rollespil. Det fortsætter i næste uge.

Endelig så vi første del af klassikeren “Think and Grow Rich”.

I Mediedesign var der deadline for elevernes afgangsprojekt. Der var travlhed hos alle. Der er lavet flotte og kreative projekter.

I Go Creative arbejdede eleverne bl.a. med mosaikudtryk i stor størrelse.

I Tech var der optakt til den endelige Unity certificering. Eksamen blev gennemgået. Der er rigtig mange elever, der ønsker at tage eksamen. Der blev desuden lyttet til ønsker fra eleverne i forhold til indhold de næste uger.

Valgfag torsdag:

I Debat spillede eleverne dilemma spil. Her var dilemmaet – overvågning i det offentlige rum. Næste torsdag afholdes selve debatten.

I Robot programmerede eleverne Fable robotter, så de kunne styres fra computeren. Herefter kæmpede de forskellige robotter den store Robot War.

I Fodbold var holdet på Hundested stadion for at spille. Der blev gået til den. Altid god intensitet.

I Brætspil blev der spillet på kryds og tværs 🙂

Sidst men ikke mindst er der Musik, hvor Shanties – engelske sømandsviser – er på programmet.

Torsdag var der ekstraordinært arrangeret ridetur for de elever, der havde lyst til det. Der var både for ikke øvede og øvede 😊

Eftermiddags-/Aften-/Weekendaktiviteter har budt på styrketræning, film, billard, Skateboard, analog og digital gaming, basket, lydstudie med musik, bordfodbold, yoga mm. Der har været bordtennis-, pool- og bordfodboldturnering i denne uge, hvor der nu er en vandrepokal i spil fra uge til uge. I denne uge har 2 af pokalerne skiftet ejer.

Der er også hygget med kage, te og varm kakao. Studietid er der selvfølgelig også hver dag. Studietid bliver ekstra vigtig i den kommende tid, hvor der skal arbejdes med synopsis og forberedelse til eksamen.

Ugebog – uge 19

Ugen blev en kort uge grundet Kr. Himmelfartsweekend.

Mandag var der fokus på den kommende eksamen i dansk og matematik samt forløb om Movies i engelsk.

Tirsdag var der besøg af Ungdommens Røde Kors (URK) på NNY. De unge mennesker fra URK kommer med gennemarbejdede og målrettede forløb for unge mennesker i skolealderen. Samarbejdet mellem URK og NNY har nu stået på i 2 år og det er altid en fornøjelse at mærke engagementet fra de frivillige, der kommer på NNY.

URK modtager dagligt opkald fra unge mennesker, der har spørgsmål til livet som helhed samt egne udfordringer. Det sættes sammen i undervisningsforløb, der kan forebygge eller afhjælpe eventuelle udfordringer.

Onsdag var der kompetencer. Her havde Business besøg af Rolf Høegh – supersælger og resultatskaber – der holdt et interessant oplæg samt øvede forskellige salgsscenarier med eleverne. Eleverne havde så mange spørgsmål, at Rolf måtte blive 45 min. længere end aftalt 🙂 Tech forbereder sig på Unity certificering. Go Creative designede smykker og lavede origami. Mediedesign lægger sidste hånd på deres afgangsprojekt.

Ugebog – uge 18

De første 2 dage på ugen stod i eksamens tegn. Om formiddagen var der forberedelse til eksamen, bevægelse i den friske luft med regn ind i mellem. Mandag var der også træk af fordybelsesområde til mundtlig eksamen i dansk. Over middag var der skriftlig dansk mandag og skriftlig matematik tirsdag.

Da vi ramte onsdag, var der egentid om eftermiddagen, der for nogen blev brugt på cykelture eller gåture til Hundested. Nogen ville på café, andre skulle handle lidt ind.

Fagene i denne uge:

I matematik arbejdede eleverne fredag med forberedelse til den mundtlige eksamen bl.a. ved at gennemgå fagbegreber. Desuden blev opgaverne fra den skriftlige eksamen gennemgået.

I dansk har eleverne arbejdet med forberedelse til den mundtlige eksamen. Eleverne trak område mandag. Fredag skulle de have en idé til deres prøveoplæg klar. Der blev snakket inspiration til synopsis. De første klasser skal op i uge 23. Synopsis skal være udarbejdet, godkendt og afleveret senest d. 20. maj kl. 21.

I engelsk arbejdede eleverne videre med filmforløbet. 2 klasser arbejdede med one liners fra film, de 2 andre klasser arbejdede bl.a. med gyserfilm.

Tirsdag er vores iværksætterdag. Her undervises der i entreprenørskab – socialt/kulturelt. Et nyt projekt – Community Heroes – er sat i gang. Dagen startede med at tjekke ind på The Journey, som er det redskab, elever og undervisere bruger til at nå målene frem mod d. 1. juni. I denne uge udgået til fordel for eksamen.

Torsdag arbejdes der med forløbet Verdensborger, der omhandler 5 entreprenørskabsprojekter i udlandet, der kan disruptes til danske forhold. I sidste uge blev der skrevet en fondansøgning, i denne uge var der fokus på at lægge budget for projektet.

Kompetencerne i denne uge:

I Business skulle iværksætterprojektet Escape Room præsenteres for grupper af elever fra de andre kompetencer. Der blev uddelt stor ros til værterne. Der ligger en uhyggelig trailer i billede-linket. Opgaven er inspireret af virksomheden locked.dk – et dansk Startup. Efter frokost var der besøg af Anders Wejrup, tidl. adm. direktør for Nordisk Fjer. Et meget interessant indblik i Danmarks største erhvervsskandale.

I Mediedesign arbejder eleverne med deres afgangsprojekt samtidig med fortsat inspiration, lige nu giver Anja tips og tricks i Adobe Illustrator. Der blev bl.a. kreeret og udskrevet bogomslag.

I Go Creative gjorde eleverne deres mosaikudtryk færdige. Kreationerne blev fuget. Nu kommer kreationerne med hjem. Der blev også designet smykker og foldet papir.

I Tech arbejdede eleverne igen med C# programmering via Microsoft Visual Studio. Det er eleverne rigtig glade for. Unity certificering fortsætter. Der skal afsluttes med en prøve i uge 22.

Valgfag torsdag var der igen gang i. I debat blev der spillet ”Debatable” – et spil, hvor man 2 og 2 debatterer mere eller mindre alvorlige emner som dødsstraf, ”kvindejobs”, betaling for høje karakterer, afhængighed af sociale medier. Der var rigtig god energi.

I Robot programmerede eleverne Fable robotter, så de kunne styres fra computeren. Der blev talt om Robot Wars. Hvordan kan det gøres, uden at robotterne bliver smadret.

I fodbold var holdet taget på Hundested stadion. Der blev spillet kamp med høj intensitet. Der var blå mærker og ”brok” over dommeren 😊

I brætspil blev der spillet på kryds og tværs. Bulletinerne er, at læreren vinder meget – for meget i flg. eleverne.

Sidst men ikke mindst er der musik, hvor der i øjeblikket øves på Shanties – engelske sømandsviser.

Eftermiddags-/Aften-/Weekendaktiviteter har budt på styrketræning, film, billard, Skateboard, computergaming, podcast, lydstudie med musik, bordfodbold, yoga mm. Der har været bordtennis- og bordfodboldturnering i denne uge, hvor der nu er en vandrepokal i spil fra uge til uge. Frem mod uge 19 indehaves pokalerne af samme elev.

Torsdag aften var NNY eleverne inviteret til foredrag i Torup med forfatter Sarah Engell. Desværre måtte alle ikke deltage grundet restriktioner. Men de der kom afsted, havde positive reaktioner på oplevelsen, da de returnerede til skolen.

Der er også hygget med kage, te og varm kakao. Studietid er der selvfølgelig også hver dag. Studietid bliver ekstra vigtig i den kommende tid, hvor der skal arbejdes med synopsis.

Sidste weekend var der bl.a. tur til Hundested med minigolf og høvdingeboldkonkurrence.

Ugebog uge 17

Så nærmer eksamen sig. Det starter med skriftlige eksamen i dansk og matematik mandag og tirsdag eftermiddag. Det er landsdækkende. På NNY trækkes der mandag formiddag fordybelsesområde til den mundtlige dansk eksamen. Derudover bruger vi formiddagen på forberedelse til eksamen samt bevægelse.

I denne uge fik eleverne mulighed for igen at bevæge sig ud i lokalområdet. Hvis man vil afsted, må man maks. være 5 i én gruppe samt cykle eller gå til Hundested eller købmanden. Ved indkøb går man ind i butikker én ad gangen. Vi opfordrer stadig eleverne til at vise hensyn, ikke mindst for deres egen skyld.

Fagene i denne uge:

I matematik arbejdede eleverne mandag med forberedelse til den skriftlige eksamen. Det tekniske på computeren er testet. Der er arbejdet med proces, links og fagbegreber.

I dansk har eleverne arbejdet med forberedelse til den skriftlige eksamen. Bl.a. hvad man må og ikke må. Man må i dansk have tilgang til internettet, men må under ingen omstændigheder kommunikerer med nogen uden for skolen. Det er bortvisningsgrund, hvis der fx kommer et popup fra Messenger med en igangværende chat.

I engelsk har eleverne arbejdet videre med filmforløbet. Der er set film med efterfølgende analyse af genre, effekter, historier mv.

Tirsdag er vores iværksætterdag. Her undervises der i entreprenørskab – socialt/kulturelt. Et nyt projekt – Community Heroes – er sat i gang. Dagen startede med at tjekke ind på The Journey, som er det redskab, elever og undervisere bruger til at nå målene frem mod d. 1. juni. Denne tirsdag fik de sidste grupper, der havde svært ved at komme i gang med en idé, inspiration fra andre grupper. Der var besøg hos hinanden med en inspirerende pitch. Det gav en god energi og fik de sidste grupper på sporet.

Vi ser dette som et projekt, eleverne kan tage med ind i deres ansøgninger, når de skal på arbejdsmarkedet. Eleverne vil få et certifikat for forløbet.

Torsdag skulle grupperne i forløbet Verdensborger, der omhandler 5 entreprenørskabsprojekter i udlandet, der kan disruptes til danske forhold, idéskabe. Derefter var der en danskopgave i modtagerrettet kommunikation. Der skal de næste torsdage skrives en fondansøgning, udarbejdes et budget samt pitches til sidst.

Kompetencerne i denne uge:

I Business skulle der lægges sidste hånd på iværksætter projektet Escape Room, inden eventen løber af stablen næste onsdag. Der er virkelig blevet tænkt kreativt og “uhyggeligt”. Opgaven er inspireret af virksomheden locked.dk – et dansk startup.

I Mediedesign arbejder eleverne med deres afgangsprojekt samtidig med fortsat inspiration, lige nu giver Anja tips og tricks i Adobe Illustrator.

I Go Creative gjorde eleverne deres mosaikudtryk færdige. I næste uge skal kreationerne fuges. Der blev desuden tegnet og malet.

I Tech arbejdede eleverne også i denne uge med C# programmering samt Unity certificering. Der var også Masterclass i Unity om eftermiddagen.

Eftermiddags-/Aften-/Weekendaktiviteter har budt på styrketræning, film, billard, Skateboard, computergaming, podcast, lydstudie med musik, bordfodbold, yoga mm. Der har været gang i Makerspace over flere dage. Der er lavet flere malerier hen over ugen. Der har været pool og bordtennisturnering i denne uge, hvor der nu er en vandrepokal i spil fra uge til uge. Der er en vandrepokal mere, der skal spilles om. Det er i bordfodbold. Der er mange kandidater til at tage pokalen 😊

Der er også sat et ekstra valghold på skemaet. Hver mandag eftermiddag er der Blandet bevægelse. Her er der fokus på gamle lege, vandreture eller anden form for bevægelse.

Der er også hygget med kage, te og varm kakao. Studietid er der selvfølgelig også hver dag.

Sidste weekend var der Star Wars maraton, bordfodboldmesterskab, istandsættelse af studie, lækker morgenmad og stormesterkamp.

Ugebog – uge 16

Foråret vil ikke helt bide sig fast, men mon ikke den kommende maj måned får sendt de rigtige signaler 😊

I denne uge blev vi ramt af helt almindelige forkølelsessymptomer, der sendte elever hjem og vende. De er allerede på højkant igen og tilbage på skolen, testet og negativ.

Der kommer mange meldinger omkring genåbning af samfundet. Det gælder også for efterskoler. Noget af det, der besluttes for samfundet generelt, kan bruges hos os, men samtidig er der beslutninger, der kun er truffet for efterskoler. Lige nu er vi stillet d. 6. maj i udsigt for lempelser eller fortsættelse af restriktioner, fx i forhold til om ministeriet tillader, at skoler må tage på studietur. Vi venter i spænding og krydser alt, vi har 😊

Fagene i denne uge:

I matematik arbejdede eleverne med forberedelse til den skriftlige og mundtlige eksamen. Der har været gennemgang af Wordmat, løst opgaver og forklaret dem til en makker.

I dansk har eleverne arbejdet med analyse af hiphop og rap. Der har været gennemgang af særlige fokuspunkter i analysen. Der er også blevet gennemgået eksamen med eleverne.

I engelsk har eleverne arbejdet med film. Kategorier af film, effekter, historier mv. skulle researches.

Tirsdag er vores iværksætterdag. Her undervises der i entreprenørskab – socialt/kulturelt. Et nyt projekt – Community Heroes – er sat i gang. Dagen startede med at tjekke ind på The Journey, som er det redskab, elever og undervisere bruger til at nå målene frem mod d. 1. juni. Der var denne tirsdag fokus på teambuilding og dynamik i grupperne. Der var forskellige øvelser i haven, der gav smil og grin hos eleverne. Derefter arbejdede eleverne i grupperne med deres idéer. Der er mange gode idéer under udvikling – nu skal der researches, så de kan komme til at leve.

Vi ser dette som et projekt, eleverne kan tage med ind i deres ansøgninger, når de skal på arbejdsmarkedet. Eleverne vil få et certifikat for forløbet.

Torsdag blev eleverne præsenteret for et nyt forløb over de næste 5 torsdage. Forløbet omhandler 5 entreprenørskabsprojekter i udlandet, der kan disruptes til danske forhold. Der skal de næste torsdage skrives en fondansøgning, udarbejdes et budget samt pitches til sidst.

Torsdag efter frokost var der valgfag – Robot, Samfund og debat, Brætspil, Fodbold, Musik.

Kontaktlærerne har haft deres normale tirsdag med eleverne. Denne tirsdag var der blandt andet 5-kamp i en gruppe, dilemma-brevkasse i en anden gruppe samt en gruppe, der lavede en øvelse, hvor familie og venner skulle skrive 5 positive ting til eleverne. Der blev også plads til en dejlig fællessang.

Kompetencerne i denne uge:

I Business arbejder eleverne i grupper med udvikling af deres egen udgave af et Escaperoom. Opgaven er inspireret af virksomheden locked.dk – et dansk startup.

I Mediedesign arbejder eleverne med deres afgangsprojekt samtidig med fortsat inspiration og opgaver.

I Go Creative arbejdede eleverne med mosaik. Der blev støbt beton for 14 dage siden. På disse blev der designet mosaikudtryk. Desuden var der et par elever, der fik designet deres sko færdig.

I Tech arbejdede eleverne med C# programmering samt Unity certificering.

Eftermiddags-/Aften-/Weekendaktiviteter har budt på styrketræning, brætspil, kortspil, bordtennis, basket, Dungeons ’n Dragons, billard, airhockey, Skateboard, computergaming, frisbee, fodbold og rundbold i haven, perleplader, strik, podcast, lydstudie med musik, bordfodbold.

Onsdag blev der igen arbejdet med 3D print via vores nye Resin printer. Virkelig flotte produkter, der skabes.

Der er også hygget med kage, te samt varm kakao. Og så er der selvfølgelig studietid hver dag.

Sidste weekend var der udfordring til eleverne. Tavshedslørdag og forårsbadning. De elever og voksne, der tog udfordringen skulle bruge andre kommunikationsmidler end snak. Det lykkes fint, men var ikke nemt 😊 Der var 12, der tog det kolde gys i Kattegat.

Ugebog – uge 15

Nu tegner det til, at det lysner, både med forårsvejret samt genåbning af samfundet. Husk solcreme. Vi skal dog huske, at den gradvise genåbning ikke betyder, at pandemien er væk. Vi skal stadig tage hensyn, når vi bevæger os ud af huset.

I denne uge har der været afslutning på IBM-projektet. Eleverne har siden sidst i januar arbejdet med et projekt, som kunne blive en virksomhed. Der er holdt Design Thinking workshop samt Pitch Perfect oplæg af IBM-folk. Der har været mentorsamtaler med IBM-folk cirka halvvejs i projektet. I onsdags var det så tid til at Pitche projektet for 3 ”dommere”.

Der blev præsenteret projekter med tøjprint, snackpack, online markedsplads, moduler til styring af varme og ventilation mm.

Masser af gode idéer, der blev bedømt og rost. Der blev kåret et bedste projekt, bedste business-del, bedste medie-del, bedste tech-del. Projektet med modulet til styring af varme/ventilation blev kåret til bedste projekt. Det var godt sat sammen med gode vinkler i alle 3 kompetencer. Det havde fokus på klima og bæredygtighed, at minimere spild af varme, samt skabe et sundt indeklima. Projektet blev belønnet med goodiebag fra IBM samt et gavekort for gruppen til 2 timers bowling. Kåringen af kategorierne kastede et gavekort til Danmarks bedste ishus – Vaffelhjørnet – af sig.

Fagene i denne uge:

I matematik arbejdede eleverne videre med økonomi i Excel ark. Eleverne har desuden skulle finde en makker til deres mundtlige eksamen.

I dansk har eleverne arbejdet med levende reklamer. Eleverne har optaget deres reklamefilm og afleveret den i dag. Spørg endelig ind til at se den. Nederst i brevet er et eksempel. Vedhæftet lidt flere.

I engelsk har eleverne bla. arbejdet med Disrespect. Hvem har opført sig disrespektfuld overfor dem. Fortalt i en kort tekst. Der er også blevet arbejdet med rim i Rap musik. I dag fredag har der været test. Eleverne skal ikke til engelsk eksamen, men grundlaget for karakterer skal være i orden.

Tirsdag er vores iværksætterdag. Her undervises der i entreprenørskab – socialt/kulturelt. Et nyt projekt – Community Heroes – er sat i gang. Eleverne har arbejdet med idégenerering samt gruppedannelse i denne uge.

Vi ser dette som et projekt, eleverne kan tage med ind i deres ansøgninger, når de skal på arbejdsmarkedet. Eleverne vil få et certifikat for forløbet.

Torsdag blev en bevægelses-/fagdag som i sidste uge. Der blev byttet rundt i forhold til sidste uge. 2 klasser havde dansk, mens 2 andre klasser gik en tur på ca. 12 km.

Efter frokost var der valgfag – Robot, Samfund og debat, Brætspil, Fodbold, Musik.

Kontaktlærerne har haft deres normale tirsdag med eleverne. I tidsrummet tirsdag eftermiddag var NNY tilmeldt den landsdækkende affaldsindsamling. Kontaktgrupperne var fordelt ud på forskellige områder i lokalområdet.

Kompetencerne i denne uge:

I Business – forberedelse og IBM Pitch.

I Mediedesign – forberedelse og IBM Pitch.

I Go Creative – forberedelse og IBM Pitch.

I Tech – forberedelse og IBM Pitch.

Eftermiddags-/Aften-/Weekendaktiviteter har budt på styrketræning, brætspil, kortspil, bordtennis, Dungeons ’n Dragons, billard, airhockey, computergaming, frisbee, fodbold i haven, rundbold, perleplader, strik, podcast, lydstudie med musik, bordfodbold.

Torsdag blev der arbejdet med 3D print via en Resin printer. Det er et alternativ til den kendte filamentprinter.

Der er selvfølgelig også hygget med kage, te samt varm kakao.

Fra næste uge sætter vi NNY Cup i gang i hockey, bordtennis og pool. Der vil være en vandrepokal fra uge til uge. Den spiller/det team, der har vundet flest gange ved skoleårets afslutning, får pokalen med hjem.

Ugebog – uge 14

Dejligt at have ungerne tilbage efter Påske. Vi håber, I nød Påsken og tiden sammen med familien 😊

I denne uge har det været mere almindeligt skema. Mange ting er på vej tilbage til normal. Vi har undervisning i dansk, matematik og engelsk på fuldt drøn. Valgfag er startet i denne uge. Der er køkkenhold, bordformænd/-kvinder, værelsestjek og -rengøring samt ikke mindst OFF. Som I måske husker, var det Opfølgende Fælles Forståelse.

Fagene i denne uge:

I matematik arbejdede eleverne med økonomi i Excel ark.

I dansk har eleverne arbejdet med levende reklamer. Eleverne har lavet deres egne reklamefilm. Der er blevet set reklamefilm, som derefter er blevet analyseret via AIDA-modellen. Der er desuden fortalt om Minerva-modellen samt appelformer.

I engelsk har eleverne arbejdet med Respect. Hvem respekterer eleverne og hvorfor. Hvad har personen opnået eller gjort for at fortjene respekten? Fortalt i en kort tekst.

Tirsdag er vores iværksætterdag. Her undervises der i entreprenørskab – socialt/kulturelt. Et nyt projekt – Community Heroes – er sat i gang. Projektet facilitereres af underviserne, men formes af eleverne. I teamet tirsdag er der kommet tilgang af Sorina, der er uddannet i Social Entrepreneurship på RUC. Sorina kommer oprindelig fra Rumænien, men er nu bosat i Danmark.

Torsdag blev en bevægelses-/fagdag. 2 klasser havde dansk, mens 2 andre klasser gik en tur på ca. 12 km. Efter frokost var der opstart af nye valgfag – Robot, Samfund og debat, Brætspil, Fodbold, Musik.

Kontaktlærerne har haft deres normale tirsdag med eleverne. I tidsrummet tirsdag eftermiddag var der bla. en teambuildingøvelse (se billeder) samt tjek af værelsesrengøring.

Kompetencerne i denne uge:

I Business forberedte eleverne sig på besøg fra Mathilde Mackowski, stifter af og direktør for sinful.dk. En af Danmarks bedst sælgende webshops.

I Mediedesign arbejdede eleverne med deres afgangsprojekt.

I Go Creative designede eleverne deres sko færdige. Efter frokost var der gæstelærer, Heidi. Eleverne arbejdede med beton, som skal dekoreres med mosaik om 14 dage.

I Tech arbejdede eleverne med Unity certificering samt med P-tech og modul nr. 3, lesson 5 AI Foundations. Efter frokost var der oplæg af Bogdana Botez fra Microsoft om AI og Machine Learning.

Eftermiddags-/Aften-/Weekendaktiviteter har budt på styrketræning, brætspil, kortspil, bordtennis, Dungeons ’n Dragons, billard, airhockey, computergaming, Spikeball, fodbold i haven, perleplader, strik, podcast, lydstudie med musik, bordfodbold samt popcorn. Der er selvfølgelig også hygget med kage, te samt varm kakao.

Ugebog – uge 12-13

Så blev det pludselig Påske. 2½ uge er sprøjtet er afsted. Eleverne har været fantastiske at have tilbage på skolen. Masser af smil, grin og fede oplevelser. Vi har forsøgt at give eleverne en start fyldt med fællesskab, blandet med undervisning.

I næste uge er vi tilbage i mere vante dage. Vi skal for alvor til at gøre klar til sidste ryk mod eksamen og den afsluttende UPV (Parathedsvurdering). Det ser vi frem til 😊

I denne uge kom forårsvejret, det er bestemt også en ting, vi ser frem til – forår, godt vejr og højere temperaturer. Det var der en lille forsmag på tirsdag, hvor eleverne lå på tæpper i haven, spillede volleyball og hørte musik 😊 Husk solcreme efter Påskeferien.

Torsdag d. 25. marts kl. 19-21 blev aftenen, hvor I kunne opleve jeres dejlige unger lave Live Performance ud fra deres arbejde med Årtierne. Forarbejdet er lavet i tiden med nedlukning. Vi håber, I nød det. Det gjorde NNY’s voksne og eleverne i hvert fald. Det var en lærerig, sjov og anderledes proces, der fyldte rigtig meget i uge 11 og 12. Udover de fantastiske præstationer som fortællere, skuespillere, statister, idémagere, musikere og kamerahold har kontaktlærerne været mentorer, kickstartere og hjulpet med at holde fokus – en fælles præstation, der blev udført så flot.

I fagene har der ind i mellem Performance været plads til matematik og dansk.

I matematik arbejdede eleverne med økonomi. Her skulle eleverne tage stilling til deres egen økonomi fremadrettet. Der var også plads til en lille test.

I dansk har eleverne set filmen Nordvest (Pensum) samt lavet en reklameanalyse.

Kontaktlærerne har haft tiden mandag og tirsdag i ”Påskeugen”. Her har der været lavet NNY rekorder, spillet volleyball, lavet Påskerengøring samt uddelt præmier for konkurrencer i nedlukningen og fra mandagens rekorder. Kontaktgrupperne var på tur forskellige steder i det gode vejr tirsdag.

Kompetencerne i denne uge:

I Business blev der taget det første skridt imod et hemmeligt projekt, som skal præsenteres lidt senere på året. Mere info følger:) Efter pausen gik vi i IBM-mode, hvor grupperne fik timet og filmet deres pitch, hvilket var en super god øvelse for mange.

I Mediedesign arbejdede eleverne med deres afgangsprojekt. Efter pausen var der tid i IBM-grupperne.

I Go Creative designede eleverne sko. Deres design skal bedømmes af de voksne på NNY. Designet, med flest stemmer, bliver til virkelighed. Efter pausen var der tid i IBM-grupperne.

I Tech arbejdede eleverne med P-tech og modul nr. 3 AI Foundations – at bygge en Machine Learning app i MIT app inventor.

Eftermiddags-/Aften-/Weekendaktiviteter har budt på styrketræning, brætspil, kortspil, bordtennis, Dungeons ’n Dragons, billard, airhockey, Spikeball og bordfodbold samt MASSER af popcorn. Der er selvfølgelig også hygget med kage, te samt varm kakao.

Ugebog – uge 11

JUBIIIII – så er der liv igen 😊 Hvor er det fedt at mærke, høre og snakke med eleverne – og medarbejderne – igen. Det har været savnet. 

Vi har oplevet en flok elever, der er glade for at starte på efterskole igen. Tilmed med et fælles projekt – Entreprenørskab gennem årtierne – som der er arbejdet med virtuelt gennem nødundervisningen!

Der har været så god energi og dejligt højt humør gennem ugen. Der bliver tænkt og udtænkt planer, samarbejdet, øvet, indkøbt kostumer mv. Efterhånden kan eleverne se, at den store performancedag venter forude 😊 

Torsdag d. 25. marts kl. 19-21 er aftenen, hvor I skal være klar. Eleverne laver en officiel invitation, der vil blive sendt til jer i næste uge. Eventet bliver sendt Live via NNYs Youtube kanal. Vi sender link til jer via VIGGO.

Ellers har tiden i den første uge været brugt på, at vi alle skal lande i det kendte, der alligevel føles lidt ukendt. Grundet restriktionerne for genåbning af efterskolerne, har vi måtte kigge på vores inddeling af værelser og grupper. Dvs. at nogle er blevet en del af en anden gruppe eller værelse. Det skal have lov at lande og uanset hvordan det føles i nuet, så er vi sammen om det og løfter i fællesskabet.

Vi er klar til at lytte og støtte, hvis der skulle være udfordringer i ”det nye”.

Udover fællesprojektet havde elevrådet med hjælp arrangeret en velkommen tilbage-fest. Den blev holdt i går torsdag med stor succes. Masser af musik og dans, fællesskab, konkurrencer, alkoholfri drinks og god mad. Skolen var indrettet, så vi alle kunne spise og feste med fornuftig afstand. Det blev en indholdsrig dag, der sluttede omkring kl. 23. 

Vi fortsatte i dag fredag, hvor eleverne fik lov at sove længe. Kl. 9.30 var der brunch for alle – igen med god afstand.

Efter oprydning blev der arbejdet videre med Entreprenørskab gennem årtierne.

Eleverne har helt sikkert også glædet sig til at komme tilbage til deres kompetencer. De var der selvfølgelig onsdag, som de plejer.

Kompetencerne i denne uge:

I Business blev der bl.a. udarbejdet kalkulationer og kvartalsvise likviditetsbudgetter. Arbejdet videre med nulpunktsomsætning samt

vurderet lønsomheden af en øget reklameindsats.

I Mediedesign arbejdede eleverne med et kommende afgangsprojekt. Udgangspunktet er What (formål og projekt) – How (hvilke midler/hvordan nås målet) – Why (motivation for at nå mål). 

I Go Creative lavede eleverne deres udstilling ”Skab smil og glæde” færdig. Produkterne blev udstillet til glæde for alle på NNY.

I Tech arbejdede eleverne med Unity og IBM certificering. Certifikatet fra IBMs P-tech platform omhandlede “IBM Blockchain Essentials V2” og “Learn How to Claim Your Digital Badges”.

Eftermiddags-/Aftenaktiviteter har budt på styrketræning, brætspil, kortspil, bordtennis og bordfodbold. Der er også hygget med kage og te. Der er blevet spillet rundbold og selvfølgelig stod torsdagen i festforberedelse og fest.

Og så er der testene – tirsdag og fredag blev alle elever og medarbejdere, der var på arbejde testet. Det forløb super godt. Alle test var negative. Medarbejdere, der ikke var på arbejde i tidsrummet for test, møder med en negativ test, der er højest 72 timer gammel.

Ugebog – Uge 10

Målet er nået – d. 15. marts er dagen, hvor vi endelig skal se ”vores” unger tilbage på NNY. Det bliver så godt. Og hvor var det godt, at denne uge blev en fællesskabsuge med glædelige gensyn, både mellem voksne og elever, men bestemt også eleverne i mellem 😊

I ugen har kontaktgrupperne samlet op og arbejdet videre med projektet Det fælles tredje. Der arbejdes med en performance.

Der har desuden været ture i små grupper af max. 4 elever og en voksen. Der er mødtes rundt omkring for at snakke, drikke kakao, spise lækkert samt gåture. Det blev endda til kulturelt i nogen af grupperne.

Ugen startede dog med quizbattle og madlavning online. En festlig 3-retters middag blev kokkereret mandag fra middag til aften. Eleverne var virkelig gode. Og Lene får stor ros for menu og ikke mindst styring af ”skolekøkkenet”. Vi håber, I nød middagen 😊

Kompetencerne i denne uge:

I Business var ugens iværksætter-gæst Andreas, som startede sin entreprenørvirksomhed for 20 år siden i en alder af blot 18 år. I dag har han 10 ansatte og millionomsætning. Andreas gav et spændende indblik i byggebranchen samt gode råd til de unge mennesker.

Prisoptimering i Excel var også på programmet. Her udarbejdes forskellige skabeloner til vurderinger af diverse afsætningsstrategier.

Efter frokost var der IBM-eksperter på besøg. Eksperterne lyttede til idé og pitch samt gav feedback til hver gruppe, så elevernes pitch står skarpt, når der er Løvens hule d. 14. april for eksperterne.

I Mediedesign arbejdede eleverne videre med deres branding ind i IBM-projektet. Det skulle stå skarpt, når IBM-eksperterne kom på besøg.

I Go Creative arbejdede eleverne videre med deres ”Skab glæde og smil” projekt, der skal udstilles på NNY, når vi er retur. Eleverne har lavet en proces, så de kan lave de sidste detaljer, når de er på NNY. Efter frokost var der IBM-eksperter på besøg.

I Tech arbejdede eleverne med forskellige kodesprog gennem code.org samt med Unity certificering. Efter frokost var der IBM-eksperter på besøg.

Aftenaktiviteter var der også i denne uge. Det er ren hygge og sjov, både med snak og ”lege” 😊 Mandag var der elever til hyggesnak. Onsdag var der Scribble leg og snak om den kommende tilbagevenden til NNY. Torsdag blev der spillet LoL 😊

Ugebog – uge 9

I ugen har kontaktgrupperne samlet op og arbejdet videre med projektet Det fælles tredje. I den kommende uge skal der arbejdes med en performance.

Der har også været virtuelle studieture til Cuba, Australien og USA i en af grupperne. Der er blevet bagt kage i en anden gruppe. Blind date med samtalekort samt Mindfulness har også været på programmet.

I denne uge har der udover onlinemøder, -undervisning og -sang også været morgenhjernegymnastik med Ordet på sporet. Konkurrencen i uge 8 mellem kontaktgrupperne via Map My Run endte med, at der blev gået, løbet, cyklet og skateboard’et (vist nok også redet) 2024 km af elever og voksne på NNY 😊 Der er sat en ny konkurrence i gang blandt kontaktgrupperne. Hvilken gruppe kan lave flest gode gerninger på en uge?

I matematik er der startet på nyt forløb – Økonomi. Der har været arbejdet med opgaver med overskrifterne Viden om penge og Styr på dine penge. Der har været læsning af materiale samt løsning af opgaver i grupper.

I engelsk fortsætter eleverne med temaet Around the World. Eleverne har været en tur omkring Sydafrika i denne uge. Her er der lavet research og løst opgaver af forskellig art omkring landet.

I dansk har eleverne arbejdet med digte samt at skrive kunsteventyr om til moderne tekster. Eleverne har fået læst digt op, samt arbejdet med spørgsmål i grupper. Opgaver har der også været i forhold til at lytte og analysere moderne eventyr samt skrive eget.

Torsdag var der webinar for alle elever. Webinaret omhandlede taleskrivning. Martin Fehr Therkildsen var vært. Han har tidligere fungeret som taleskriver for folketingsmedlemmer.

Kompetencerne i denne uge:

I Business var der besøg af iværksætteren Jakob Ilskov, der i en alder af 34 år har startet 5 virksomheder samt oplevet en konkurs. Han har desuden købt rallyløbet Paris-Dakar. Jakob fortalte bl.a, hvor stor en udfordring det er at bespise 250 deltagere hen over 14 dage, 12 forskellige steder i Sahara ørkenen!

Derudover var der Excel på programmet. Nulpunktomsætning, totalmetoden og enhedsmetoden blev gennemgået. Til sidst blev den kommende pitch for IBM-mentorer på onsdag finpudset.

I Mediedesign var eleverne også en del af iværksætteroplægget om formiddagen. Derefter arbejdede eleverne med branding samt i IBM-grupper.

I Go Creative var eleverne også en del af iværksætteroplægget om formiddagen. Derefter arbejdede eleverne videre med deres ”Skab glæde og smil” projekt, der skal udstilles på NNY, når vi er retur. Eleverne skal lave en proces, så de kan lave de sidste detaljer, når de er på NNY. Her var der også tid i IBM-grupperne.

I Tech var eleverne også en del af iværksætteroplægget om formiddagen. Derefter arbejdede eleverne med Unity samt i IBM-grupperne.

Aftenaktiviteter holder vi fast i, det er også vigtigt, at eleverne melder ind i fællesskabet her. Det er ren hygge og sjov, både med snak og ”lege” 😊 Mandag var der Scribble leg. Onsdag var der mere Scribble leg. Torsdag blev der ”kørt racerløb”, hvor man via Google Street view skulle komme hurtigst til Rundetårn fra en tilfældig adresse i Kbh. Der blev også lavet My Little Pony quiz med en elevs lillesøster 😊

Ugebog – uge 8

Efter en vinterferie, som vi håber, I kunne nyde på den ene eller anden måde, er vi i gang igen. Vi håbede uge 8 blev ugen, hvor Statsministeren ville gå på pressemøde med en positiv udmelding om efterskoler og elever, der kunne komme tilbage. Desværre var det kun få skoler og elever, der blev nævnt i en delvis åbning af samfundet. Nyt mål er sat, mandag d. 15. marts. Vi ved godt, at der blev nævnt 6. april, men lige nu er målet d. 15. marts.

I ugen har kontaktgrupperne samlet op og arbejdet videre med projektet Det fælles tredje. Bl.a med en Blooket quiz om 90’erne. Der har også været en virtuel studietur til Italien i en af grupperne. Walk and Talk ture har der været i flere grupper.

I denne uge har der udover onlinemøder, -undervisning og -sang også været morgenhjernegymnastik med løsning af gåder på engelsk. Der blev også sat en konkurrence i gang via Map My Run. Kontaktgrupperne skal indtil søndag konkurrere om flest cyklede eller gået kilometer.

I matematik er der startet på nyt forløb – Eksponentiel vækst via regneark og geogebra. Desuden opgave omkring matematik i sport samt en færdighedsregning.

I engelsk arbejder eleverne videre med temaet Around the World. Eleverne har lavet sammenligning med deres hjem og hjem i Australien, samt defineret hvad hjem er. Der er lavet opgaver omkring, hvordan man forestiller sig turister ville se det område, eleverne bor i. Og der er lyttet til forskelligt australsk musik.

I dansk har eleverne arbejdet med kunsten i romantikken. Eleverne fik bl.a til opgave at skabe ”malerier” inspireret af national-, natur-, og Bidermeier-romantik vha. deres mobiler. Der er blevet fortolket malerier samt givet bud på eget maleri, bl.a gennem app’en BeCasso og vidensdeling. Se billeder længere nede i brevet.

Kompetencerne i denne uge:

I Business var der besøg af en tidligere NNY-elev, der i dag er selvstændig erhvervsdrivende. Det var superinspirerende for eleverne at høre fra én, der har været i deres sted for blot få år siden. Der blev også taget hul på regnskab (debet og kredit) samt Minerva-modellen, som et led i marketing segmentering til IBM-projektet.

I Mediedesign arbejdede eleverne videre med brand og branding. Eleverne skulle lave en opgave, der kunne relatere til IBM projektet. Udgangspunktet var sidste uges undervisning omhandlende bl.a Keller’s brand equity model. Der var individuel sparring til opgaven gennem dagen.

I Go Creative skulle eleverne arbejde med deres egen bedste kreative kompetence for at skabe smil og glæde rundt på gangene, når eleverne returnerer på NNY. Der kommer til at være collage med naturen, re-design af tøj i glade farver, tegning/doodle i mange farver mv. Det glæder vi os til kommer på væggene rundt på skolen.

I Tech var der oplæg om Blockchain samt gennemført modul herom på P-Tech platformen. Der var også tid til snak om krytovaluta (bl.a Bitcoin) samt Unity certificering.

Aftenaktiviteter holder vi fast i, det er også vigtigt, at eleverne melder ind i fællesskabet her. Det er ren hygge og sjov, både med snak og ”lege” 😊 Mandag var der bl.a fortælling fra Aske omkring hans vinterferie, hvor han fik taget billeder med Obama via app’en Photofunia. Der blev også spillet Tegn og Gæt. Onsdag blev der spillet online rollespil. Her skulle deltagerne ”overleve” efter et flystyrt. Torsdag blev der smalltalket i en halv times tid, derefter spillet Cards against Humanities.

Ugebog – uge 6

Torsdag var kontaktlærerne samt skolemor Lise på besøg hos eleverne. Der var stor gensynsglæde, smil og “hvad laver du helt herude?” fra eleverne 🙂 Der var medbragt en lille efterskole Goodiebag, eleverne kan hygge sig med i viniterferien.

I denne uge har kontaktgrupperne arbejdet videre med projektet Det fælles tredje. Eleverne fremlagde deres research af det kommende indhold. Bl.a fra 50’erne og 60’erne var der fremlæggelser om The Beatles, NASA og Andy Warhol. Fra 70’erne var det kvindefrigørelsen, Muhammed Ali samt teknik og gadgets, der fyldte. I 90’erne blev der lavet Kahoot og fremlagt præsentationer i små grupper.

I denne uge har der udover onlinemøder, -undervisning og -sang også været morgengymnastik ved Søren. En omgang god gammeldags Kaptajn Jespersen gymnastik med kosteskaft eller andet, der var ved hånden. Dog tog øvelsen fart, da der skulle danses med kosteskaftet. Fredag var der musikquiz med sangene fra morgensang-kataloget. Her var August suveræn vinder. Der venter en plade Marabou 😊

I matematik arbejdes der nu med Hyperbler (omvendt proportionalitet). Der har både været individuelle opgaver og gruppearbejde, bl.a med videoaflevering. Der har også været arbejdet med en opgave om Sport og Matematik.

I engelsk har eleverne arbejdet videre med temaet Around the World. Australien har været i fokus. Der har bl.a været opgaver om en mørk tid i Australiens historie, The Stolen Generation, hvor børn blev fjernet fra deres familier samt opgaver om Aboriginals. Der har desuden været opgaver om fattigdom i forløbets første land, Indien.

I dansk har eleverne afleveret nogle rigtig gode Videolog’s/fotodok’s i forløbet ”Dage i Coronaland”. Næste forløb, der er startet i dansk, er Romantikken. Her har der også været leget med Blooket som en læringsproces.

Kompetencerne i denne uge:

I Business arbejdede eleverne med forskellige former for marketingsstrategier hos firmaer, bl.a. Nicehair.dk og CoolShop. Der var også besøg af en gæst, Thor fra Drivi, der fortalte om hans turbulente rejse som iværksætter. Efter frokost blev der arbejdet på IBM-projekt, efterfølgende blev der fremlagt præsentationer fra boligkonkurrencen fra før nedlukningen.  

I Mediedesign arbejdede eleverne med forståelsen af Brand Identity, Brand Image og Brand Equity. Det var via en øvelse, hvor eleverne skulle analysere et super Brand. Eleverne skulle sætte brandets logo, typografi og farver samt Tone of Voice ind i et dokument ved at bruge screenshot via research på Google. I en analyse af Brand Equity skulle eleverne prøve kræfter med Keller’s Brand Equity model. Indimellem var der tid i IBM-grupperne.

I Go Creative var der upload af designede luffer. Derefter en snak om spild og bæredygtighed i tøjbranchen. Et dansk tøjdesignfirma laver tøj på bestilling. Eleverne så en udsendelse om firmaet og svarede på spørgsmål. Derefter skulle der designes et rum på NNY, hvor elever kan bytte/købe genbrugstøj eller andet. Der må gerne være en oplevelse i rummet. Sidst men ikke mindst skulle eleverne illustrerer en vinteroplevelse. Efter frokost var der tid i IBM-grupperne samt fremlæggelse af designede rum.

I Tech arbejdede eleverne med wireframes og prototyper til IBM-projekt. Det er via Figma, Lightwell eller Unity. Efter frokost var der tid i IBM-grupperne. Dagen sluttede af med Unity certificering.

Aftenaktiviteter holder vi stadig fast i. Det er ren hygge og sjov, både med snak og ”lege” 😊 I denne uge har det været mandag og onsdag, hvor der blev spillet Scribble. Det giver mange gode grin og kommentarer.

Ugebog – uge 5

Humøret holdes stadig oppe bl.a via kontaktgruppe-møderne, hvor der laves forskellige fællesskabende ting. Bl.a kædering, hvor eleverne ringer til hinanden. Der har været gåture for at støtte Danmarksindsamlingen. Der har også været virtuelle studieture til New Zealand, Grønland og Dubai.

I matematik er der blevet arbejdet med parabler – udfordrende opgaver med tilhørende forklaringsvideo. Der har også været Kahoot med funktioner.

I engelsk arbejder eleverne med temaet Around the World. Næste land, der arbejdes med, er Australien. Der har i denne uge været fokus på indfødte australier – Aboriginals. Der har også været arbejdet med kulturmøder generelt.

I dansk har eleverne afsluttet arbejdet med den grafiske novelle – Fuglemanden, bl.a med perspektivering med en artikel. Der er også arbejdet med forløbet “Dage med Corona” – en videolog/fotodok.

Kompetencerne i denne uge:

I Business var der besøg af iværksætter Daniel Szylit om formiddagen. Derefter undervisning med afsluttende Design Thinking workshop med IBM.

Mediedesign havde samme forløb. I undervisning kiggede eleverne på Daniels hjemmeside og snakkede visuelt udtryk.

Go Creative havde samme forløb. I undervisning blev der fortalt om Bernis Sanders luffer. Holdet designede derefter deres egne.

Tech havde samme forløb. I undervisning arbejdede eleverne med Unity certificering.

Aftenaktiviteter har der været både mandag, onsdag og torsdag. Mandag var der Scribble konkurrense. Onsdag blev der spillet Geoguesser. Torsdag var der Scribble konkurrence. Samt hygge, sjov og snak 🙂

Ugebog – uge 4

Humøret holdes stadig oppe bl.a via kontaktgruppe-møderne, hvor der laves forskellige fællesskabende ting. Bl.a er der i en gruppe lavet selfie-konkurrence, hvor alle kontaktgrupper bød ind. Det var super gode billeder fra ungernes egne områder 🙂 Der er også blevet læst godnathistorier.

I matematik er der blevet arbejdet med parabler – del 2 samt gennemgang af del 1. Der har også været Matematikfessor opgaver.

I engelsk arbejder eleverne med temaet Around the World. Næste land, der arbejdes med, er Australien.

I dansk har eleverne arbejdet videre med Graphic Novell – Fuglemanden, komma Kahoot, samt nyt forløb “Dage med Corona” – en videolog/fotodok.

Kompetencerne i denne uge:

I Business startede forløb med IBM. Virtuelt oplæg om IBM, virtuelt oplæg fra medie, business og teknologi afdelingerne på IBM.

Mediedesign startede forløb med IBM. Virtuelt oplæg om IBM, virtuelt oplæg fra medie, business og teknologi afdelingerne på IBM.

Go Creative startede forløb med IBM. Virtuelt oplæg om IBM, virtuelt oplæg fra medie, business og teknologi afdelingerne på IBM.

Tech startede forløb med IBM. Virtuelt oplæg om IBM, virtuelt oplæg fra medie, business og teknologi afdelingerne på IBM.

Aftenaktiviteter har der været både mandag, onsdag og torsdag. Mandag var der Gæt en lyd og Tegn & Gæt. Onsdag blev der spillet Geoguesser og Scrbble. Torsdag var der Fortnite aften 🙂

Ugebog – uge 3

Humøret holdes oppe bl.a via kontaktgruppe-møderne, hvor der laves forskellige fællesskabende ting. Bl.a er der i en gruppe lavet rejsevejledning for en virtuel studietur, denne gang til Uganda. Der er også blevet leget “Kender du typen?”.

I matematik er der blevet arbejdet med parabler.

I engelsk arbejder eleverne med temaet Around the World. Første land, der arbejdes med, er Indien.

I dansk har eleverne arbejdet med Graphic Novell – Fuglemanden.

Kompetencerne i denne uge:

I Business var der gæst online, Lau Laursen fra LauRen fortalte om erfaringer med jobsamtaler, og hvad han lagde vægt på hos ansøgeren. Virksomheden watery.dk blev analyseret.

Mediedesign lavede trailer til forløbet Roskilde Festival færdig.

Go Creative startede på et forløb med tøjdesign. Skab en ny style fra eget klædeskab og pitch det.

Tech arbejdede med AI samt Unity certificering.

Aftenaktiviteter har der været både mandag, onsdag og torsdag. Mandag var der podcast aften. Der blev lyttet til forskellige, også elevernes egen. Onsdag var der hyggeaften med 20 spørgsmål til professoren. Torsdag blev der spillet Among Us og Hangman 🙂

Ugebog – uge 2

Humøret holdes oppe bl.a via kontaktgruppe-møderne, hvor der laves forskellige fællesskabende ting. Bl.a har en gruppe lavet Disneyfigurer i sneen, tegnet en figur i samarbejde med en onlinemakker, bygget det højeste tårn, der kan bære en mælkekarton mm. Torsdag eftermiddag var en anden gruppe på podcast tur i nærområdet med upload af billeder fra turen.

I matematik er der blevet arbejdet med budget i forhold til at flytte hjemmefra. Der blev også tegnet og regnet på eget værelse i boligen. Eleverne har desuden lavet problemregning i grupper.

I engelsk arbejder eleverne med temaet Around the World. Første land, der arbejdes med, er Indien.

I dansk har eleverne arbejdet med film og pressefoto omhandlende “Drengene fra Godhavn”.

Kompetencerne i denne uge:

I Business startede dagen med en times samfundsøkonomi, hvor der kom en god diskussion i gang omkring de fordele og ulemper forskellige samfundsmodeller har. Derefter var der fremlæggelse fra vores boligkonkurrence, hvor 2 elever havde en afkastningsgrad på 45%! af den investerede kapital. Dagens tema lå i tråd med sidste uges video CV, hvor de hver især skulle lave deres skriftlige CV + ansøgning til et specifik jobopslag. Ansøgninger fra den ”virkelige” verden blev gennemgået. Der blev diskuterede gode og dårlige sider, så erfaringerne kunne integreres i elevernes egne ansøgninger.

Mediedesign arbejdede videre med temaet Roskilde Festival. Der blev introduceret endnu et program i Adobepakken, After Effects. Det skal eleverne bruge i forbindelse med udarbejdelse af en trailer til opgaven..

Go Creative eleverne fortsatte med opgaven at designe geometriske dyr. Der arbejdes med geometriske design, gerne med lineal. Udgangspunkt kunne tages i dyr og inspiration kunne hentes på Pinterest.

Tech havde i sidste uge forløb om AI, machine learning og deep learning samt opgaver om password sikkerhed. I denne uge havde vi besøg af en softwareingeniør fra Danske Bank, der fortalte om kryptologi og hans arbejde. Derudover havde vi en diskussion om sociale medier, digital dannelse og etik på nettet.

Aftenaktiviteter har der været både mandag, onsdag og torsdag. Mandag blev der dyrket yoga og lavet svampemycelium. Onsdag blev der leget geoguessr og Jackbox gættespil, imens andre spillede Fifa, Minecraft og andre online spil. Torsdag gik der total hyggesnak i den, dog kombineret med: gæt en bog, hvor Lasse læste op, gæt en flamme og sidst men ikke mindst: tillidskrig med kort! Dejligt at eleverne deltager og hygger sig 🙂

Uge 1

Første uge i det nye år 2021 blev med online undervisning. Vi krydser fingre for, at der kommer styr på Corona smittetallet, så vi kan vende tilbage til efterskolelivet på normal vis igen snarest.

I uge 1 har eleverne haft fag og kompetencer som normalt. Der har været kontaktgruppetid. Derudover har der været aftenaktivitet onsdag og torsdag.

Fag: Opgaver om jul og nytår i Corona style i engelsk. Nytårstale i dansk. Budgetlægning i matematik.

Kompetencerne: Business havde forløb omkring studiejob. Hvordan man kan skrive ansøgning, præsentere sig selv mv., samt researche på den virksomhed, man søger job hos. Opgave: Lav en video ansøgning. Mediedesign startede med håbet om en kommende Roskilde festival, så opgaven var at oprette hjemmeside, plakater, program mv. til sommeren 2021. Go Creative havde til opgave at designe geometriske figurer, gerne med lineal. Tech lavede programmering i Arduino og Raspberry Pi.

Aktiviteter: Onsdag spillede eleverne Jackbox og Fact or Lie. Der var livetalk, Dyrk en svamp og DoD live. Torsdag blev der spillet Among Us, et Murder Mystery-spil.

Uge 51

Tirsdag i De 3 iværksætterier arbejdede eleverne videre med forløbet “Be the I i Kind”. Eleverne arbejder på projekter, hvor de kan gøre noget for en anden eller flere personer på skolen.

I kompetencerne onsdag havde Tech fernisering af Hands on projekter. Elever fra Business, Mediedesign og Go Creative var inviteret til at prøve forskellige spil, arkademaskine, se produceret film mv. Der blev også serveret sodavand under ferniseringen 🙂 Derudover arbejdede Business med Bitcoin og Blockchain teknologi samt forberedte sig til besøg i det nye år af Rolf Høgh. Mediedesign fik sat sidste hånd på bogomslag, der blev udskrevet i flotte A3 illustrationer. Go Creative udskrev print af egne design og satte det på fx notesbøger.

I fagene var der igangsætning af forløb, der har med juletiden at gøre samt givet feedback på OSO eksamen. Torsdag var matematik banko, Escaperoom dansk samt  American History of Music på programmet.

Valgfagene havde afslutning med bla. indendørsfodbold, høj musik, gåtur mm.

Fredag var den store julerengøringsdag samt stor julemiddag 🙂